ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان های نیش

برای اکثر بیماران، دندان های صاف برابر با یک لبخند زیبا است. به همین دلیل، منظم بودن دندان های جلو نه تنها به زیبایی کمک می کند، بلکه به جویدن و هضم بهتر غذا نیز کمک می کند. ارتودنسی دندان نیش از عمل های زیبایی دندان است که به منظم شدن دندان های بیرون آمده با حفظ زیبایی و عملکرد دندان کمک می کند.

خوشبختانه امروزه انواع روش های ارتودنسی دندان وجود دارد که می توانید نسبت به انجام آن اقدام کنید. در این مقاله، درمورد نحوه ارتودنسی دندان های نیش و مشکلات مربوط به دندان های نیش با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با دندان های نیش

دندان های نیش از مهمتری دندان های هر فرد است که وظیفه خرد کردن و قطعه کردن غذا را به عهده دارد. به صورت عموم 4 دندان نیش وجود دارد که در قسمت فک بالا و پایین و دو طرف دندان های پیشین قرار گرفته است.

منظم بودن دندان های نیش در زیبایی افراد بسیار تاثیرگذار است. اگر شما با دندان های نیش ناموزون مواجه هستید، بهتر است قبل از اینکه با مشکلات حادی مانند روی هم قرارگرفتن دندان ها و یا بیرون زدن آن ها مواجه شوید، نسبت به ارتودنسی دندان نیش اقدام کنید.

ارتودنسی دندان نیش - دندان نهفته

مشکلات دندان های نیش

دندان های روی هم رفته، کج یا چرخانده مشکلات نظافت دندان ها را بیشتر می کند. غذا و پلاک باکتریایی به آرامی در فضاهای کوچکی که مسواک و نخ دندان شما نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، جمع می شوند. سموم اسیدی موجود در پلاک و تارتار می تواند منجر به حفره ها و التهاب لثه های بیمار شود.

بهتر است مشکلات ارتودنسی دندان را از زمان کودکی که دندان در حال رشد است اقدام به درمان آن کنید. زیرا در زمان بزرگسالی اغلب با مشکلات دیگری مواجه خواهید شد و روش های ارتودنسی متفاوت خواهد بود.

گاهی ممکن است برخی از دندان های نیش نهفته باشد. این دندانها با رشد خود باعث کج کردن دندان های مجاور می شود. این امر باعث می شود تا به دندان های مجاور آسیب برسد و در نتیجه از بین رفتن ریشه و نابودی دندان را در پی خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که دندان نیش بوجود می آورد تشکیل تومور یا کیست در اطراف دندان نهفته است و با عمل جراحی قابل درمان است. همچنین، اگر دندان نیش در جایگاه خود قرار نداشته باشد، عمل جویدن نیز با مشکل همراه است.

این مطلب حتما بخوانید: اقدامات لازم قبل از انجام ارتودنسی دندان

 ارتودنسی دندان نیش نهفته

ارتودنسی دندان نیش به منظور منظم کردن دندان ها و بازگرداندن دندان نهفته به جایگاه اصلی خود است. در مرحله اول، باید فضایی ایجاد شود تا دندان نیش به سمت بیرون هدایت داده شود. در صورت تشخیص زودتر با کشیدن دندان نیش شیری و دندان های دیگر که در مسیر رشد دندان نهفته قرار گرفته است می توان جایگاه دندان نیش را آزاد کرد.

یکی از روش های دیگری که برای درمان دندان نیش استفاده می شود، جراحی لثه است که در آن بافت لثه از روی دندان برداشته می شود. در نتیجه فرآیند بیرون آمدن دندان یش تسریع می شود.

ممکن است چندین مرحله برای درمان ارتودنسی دندان نیش انجام شود. در صورتی که مسیر بیرون آمدن دندان فراهم نشود و دندان نیش در جایگاه اصلی خود رشد نکند، اقدامات دیگری صورت می گیرد.

نوع درمان دندان نیش به موارد مختلفی بستگی دارد از قبیل:

  • تشخیص اینکه کدام دندان نهفته است.
  • شدت نهفتگی دندان چقدر است.
  • موقعیت قرار گرفتن دندان نهفته در داخل فک چگونه است.

ارتودنسی دندان های نیش بالا

آخرین دندان هایی که در فک بالا رشد می کنند و نمایان می شوند، دندان های فک بالایی میباشند. در برخی موارد ممکن است بنا به دلایلی به صورت نهفته در داخل فک قرار بگیرد. هنگام لبخند زدن، این دندان ها جلوه زیبایی ندارد و از طرف دیگر کشیدن آن ها نیز باعث ایجاد ناهنجاری های دیگری می شود. به همین دلیل، اقدام به ارتودنسی دندان بهترین راه حل است. متخصص ارتودنسی دندان با استفاده از ابزارات و دستگاه های مخصوص مشکلات را برطرف کرده و به زیبایی لبخند شما کمک میکند.

ارتودنسی دندان های نیش بیرون زده

برخی افراد دندان های شان از فضای دهان به سمت بیرون جهت داده شده است. این امر به این دلیل است که فضای موجود در قوس دندانی کم است و دندان نیش به سمت خارج فک رشد می کند.

متخصص ارتودنتیست جهت بهبود بخشیدن به وضعیت دندان ها، ابتدا فضای خالی ایجاد می کند و سپس دندان نیش را به سمت جایگاه اصلی خود هدایت می دهد. اگر فضای خالی موجود نباشد، ممکن است پزشک شما، دندان های آسیاب را کوچک کرده و فضای خالی برای دندان نیش ایجاد کند.

دلایل ارتودنسی دندان های نیش

بهترین درمان برای ناموزون بودن دندان های نیش، برآمده بودن یا خارج از قوس بودن دندان، ارتودنسی دندان می باشد. اگر کسی با این مشکل روبرو باشد هنگام خندیدن یا صحبت کردن دندان های جلو بسیار جلب توجه می کند و ظاهر خوبی ندارد. به همین دلییل این مشکل برای برخی از افراد حساسیت ایجاد کرده و اقدام به ارتودنسی دندان های نیش می کنند.

گاهی اوقات دندان نیش در دو گوشه دهان، لب و صورت بیمار را پر نشان می دهد و مانع فرورفتگی گوشه لب می شود. این امر موجب می شود تا موقع لبخند زدن کمی اذیت شوید و یا حتی ممکن است در برخی افراد سن را بیشتر نشان دهد. به همین دلیل به ارتودنسی دندان نیش احتیاج خواهید داشت.

ارتودنسی دندان نیش - دکتر عطایی

دلائل بروز مشکلات در دندان های نیش

شایع ترین علل و عوامل موثر در بروز ناهنجاری های دندان نیش می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • وجود دندان ها اضافی: این عامل باعث فشردگی و تنگ شدن فک می شود و جایی برای رشد و بیرون آمدن دندان نیش نمی گذارد.
  • کوچک بودن فک بالا و پایین: برخی افراد به صورت ژنتیکی دارای فک کوچکی هستند و همین امر موجب انحراف دندان می شوند.
  • مشکلات ساختاری: نازک شدن استخوان های فک می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در دندان های نیش شود.
  • عادات غلط دهانی: برخی از عادت های غلط مانند مکیدن انگشت، مکیدن پستانک در دوران کودکی، جویدن مداد و خودکار وغیره باعث بروز ناهنجاری های مختلف در دندان می شود.

چه افرادی لازم است ارتودنسی دندان انجام دهند

افرادی که در یکی از موارد زیر دچار مشکل هستند، باید نسبت به ارتودنسی دندان نیش اقدام کنند:

  • انحراف یا کج بودن دندان ها
  • دندان نیش نهفته
  • نبودن فضای کافی برای رشد دندان
  • روی هم قرار گرفتن دندان های نیش
  • خارج شدن دندان ها به سمت بیرون
  • عوامل موثر بر ارتودنسی دندان نیش

عوامل متعددی هستند که بر روی ارتودنسی دندان مخصوصا دندان نیش تاثیرگذار است. از جمله عوامل مهم می توان به سن، زاویه دندان منحرف، دندان نهفته، محل قرار گیری و عمق آن برای دندان نهفته اشاره کرد. البته میزان فضای قوس دندانی برروی ارتودنسی دندان نیش و دیگر روش های درمانی تاثیرگذار است.

در برخی موارد، اگر زاویه دندان نیش نهفته برای ارتودنسی مناسب نباشد و یا فرآیند براکت گذاری به دندان های دیگر آسیب وارد کند، بجای ارتودنسی از جراحی استفاده خواهد شد. بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان اعمال خواهد شد.

قابل ذکر است که همه این موارد نزد هر شخص متفاوت است و بعد از معاینه و عکس برداری توسط دندانپزشک اقدام به ارتودنسی یا جراحی انجام می شود.

مدت زمان مورد نیاز برای ارتودنسی دندان

فرآیند ارتودنسی تا زمانیکه دندان به صورت کامل در جای خود قرار نگیرد ادامه خواهد داشت. به صورت عموم، مدت زمان فرآیند ارتودنسی دندان به سن، ژنتیک، جنس دندان، فشار دندان های مجاور و موارد دیگر بستگی دارد. این پروسه حداقل ده ماه زمان می برد و در موارد خاص ممکن است طولانی تر شود.

بیمار باید طی زمان های 6 الی 8 هفته توسط دندان پزشک معاینه شود و هر گونه تغییر و حرکت دندان ها بررسی شود. در ابتدای ارتودنسی ممکن کمی اذیت باشید اما به مرور زمان عادت خواهید کرد و از زیبایی و نظم دندان های خود لذت خواهید برد.

برای حفظ براکت ها بهتر است از خوردن خوراکی های سفت پرهیز کنید و با رعایت نظافت دندان ها از مشکلات آتی جلوگیری کنید.

مراقبت های لازم بعد از انجام جراحی و ارتودنسی دندان

برای بهبود سریع جراحی و یا ارتودنسی دندان بهتر است در رعایت موارد زیر کوشا باشید:

  • استفاده از کمپرس یخ برای بهبود تورم بافت های دهان بعد از جراحی
  • رعایت کردن بهداشت دندان
  • خوردن غذاهای نرم که جویدن آنها راحت باشد.
  • پرهیز از غذاهای سفت و جلوگیری از آسیب رساندن به بافت دندان
  • مراجعه به دندانپزشک یا ارتودنتیست در زمان های مشخص مخصوصا پس از گذشت دوهفته از جراحی

خدمات ارتودنسی دندان با دکتر لیلا عطایی

دکتر لیلا عطایی با توجه به تخصص و علم دندانپزشکی در زمینه ارتودنسی دندان، جراحی دندان، زیبایی طرح لبخند و غیره انواع خدمات دندانپزشکی را برای شما انجام می دهد. تمام امور دندانپزشکی با استفاده از ابزارات و دستگاه های پیشرفته و در محیط کاملا بهداشتی صورت می گیرد.

فهرست