انواع-برندهای-کامپوزیت

انواع برندهای کامپوزیت در سال 1401

همانطور که می دانید کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان های پوسیده  به کار می رود و از بعد زیبایی ، جهت ایجاد لبخندهای دلنشین می باشد. برای اینکه از بهترین  برندهای کامپوزیت مطلع شوید این مقاله را دنبال کنید.

کامپوزیت چیست

در ابتدا یه توضیح کوتاهی از کامپوزیت می دهیم. کامپوزیت از قابلیت های جدید دنیای امروزه می باشد و از مواد خمیری تشکیل شده است که برای ترمیم دندانهای شکسته ، ترک خورده ، پوسیده و سیاه به کار می رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به عوارض کامپوزیت ها ، سری به مقاله عوارض کامپوزیت ها بزنید.

معرفی انواع برندهای کامپوزیت دندان

  • گرادیا
  •  3M
  •  دنفیل
  •   توکویاما
  •  IPS
  •  3M
  •  شوفو، ژاپنی
  •  دندان کاریزما

این برند توسط کشور آمریکا ساخته شده است و یک کامپوزیت میکروهیبرید می باشد. مواد تشکیل دهنده این برند شامل : رزین هایUDMA   ، BIS-GMA ، BIS-EMA می باشد. این کامپوزیت برای ترمیم های مستقیم در دندان های قدامی و خلفی و در ترمیم های غیرمستقیم مانند : ونیر ، inlay و …  استفاده می شود . یکی از مزایای برجسته این برند مقاومت بسیار زیاد آن در برابر سایش می باشد.

مزایای برند کامپوزیت دندان 3M

  • نچسبیدن به ابزارآلات
  • داشتن قیمت مناسب
  • مدت زمان لایت کیور کردن آن کم می باشد

 

انواع برندهای کامپوزیت- برند کامپوزیت گرادیا
انواع برندهای کامپوزیت- برند کامپوزیت گرادیا

معرفی برند کامپوزیت دندان گرادیا

این برند کامپوزیت ساخت کشور ژاپن می باشد. این برند جزء انواع میکروهیبرید است و ماتریکس آن ذرات سیلیکا و میکروفیلد می باشد. برند کامپوزیت گرادیا دارای.فیلرهای از پیش پلیمر شده است. این برند از ساختار چند وجهی تشکیل شده است.

ذرات این کامپوزیت سبب منعکس شدن نور در جهت های مختلف و ایجاد رستوریشنی به صورت نامرئی توسط ساختار باقی مانده دندان می شود. از کاربردهای برند گرادیا می توان به پوسیدگی سطح ریشه، پوسیدگی‌های wedge-shaped ، ونیر ، انواع کلاسهای ترمیم پوسیدگی ها ، بستن دیاستم ( فاصله‌ ی بین دو دندان کنارهم  که بیش از حد باشد ) نام برد.

این برند دارای رنگ بندی های متفاوتی می باشد. به علت تاثیر آفتاب پرست ، رنگی مشابه ترمیمی نامرئی و دندان طبیعی تولید می کند. دارای سه نوع رنگ بندی inside special ، outside special و standard shade می باشد. standard shade دارای رنگ طبیعی می باشد و outside special ترنسلوسنت است که این دو رنگ بندی مناسب ترمیم های قدامی و خلفی می باشند. inside special

رادیواپک می باشد که جهت ترمیم دندان های قدامی مناسب می باشد و سایه تیره رنگ حفره دهان را از بین می برد.

مزایای برند کامپوزیت دندان گرادیا

دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل سایش

ایجاد حساسیت کم در برابر نور یونیت

امکان شکل دهی آسان و ویسکوزیته مناسب

معرفی برند کامپوزیت دندان توکویاما

برند توکویاما  ساخت کشور ژاپن می باشد و از ذرات نانوهیبرید ایجاد شده است که سبب می شود  مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش داشته باشند. از کاربرد های برند کامپوزیت توکویاما می توانیم به بستن دیاستم ، ترمیم های دندان خلفی و قدامی ، ترمیم پورسلین و ونیر اشاره کنیم.

میزان زمان کار با این نوع برند کامپوزیت طولانی می باشد و حدودا 90 ثانیه است. اما برای لایت کیور کردن آن با لامپ های هالوژنی زمان کمی در حد 10 ثانیه نیاز می باشد. این برند دارای اثر آفتاب پرست می باشد و نما و رنگ آن بعد از کیور کردن ثابت می باشد. این اثر در طولانی مدت محفوظ می شود و ظاهری زیبا و درخشنده پیدا می کند. ویژگی پک شدن عالی و شرینکیج در حد خوب دارد.

معرفی برند کامپوزیت دندان دنفیل

این برند کامپوزیت ساخت کشور کره ی جنوبی می باشد و مانند کپسول و سرنگی تولید می شود و از ذرات میکروهیبرید ایجاد شده است و برای اسپلینت کردن ، کوربیلدآپ و ترمیم دندان های خلفی و قدامی کاربرد دارد. برای استفاده ی آسانتر، از رادیو اپسیته بالا ( که در تشخیص پوسیدگی در گرافی کمک کننده است )،  فیلرهای رادیواپک و ویسکوزیته ی مطلوب ، استفاده می کند.

 

انواع برندهای کامپوزیت- مطب دکتر لیلا عطایی
انواع برندهای کامپوزیت- مطب دکتر لیلا عطایی

 

معرفی برند کامپوزیت دندان IPS

این برند کامپوزیت ساخت کشور لیختن اشتاین می باشد ومانند فرم های کپسولی و سرنگی موجود می باشند. این برند از ذرات نانوهیبرید ساخته شده است. دارای مقاومت بالایی در مقابل سایش می باشد و ویژگی رنگ پذیری کمی دارد که سبب ظاهر زیبا و براق و تثبیت رنگ در طول مان می باشد.  جنس کامپوزیت این برند شامل ویژگی های سرامیکی می باشد و ظاهر سرامیکی زیبایی را به همراه می آورد. همانند سرامیک ها  دارای ترکیبات فیلر و پایه می باشد.

این برند دارای کامپوزیت enamel  و dentin می باشد. dentin از کرومای و اپسیتی بالاتری برخوردار است. بنابراین باعث تولید ساختاری عاج جایگزین و رنگ پایه می باشد. کامپوزیت enamel  دارای ترنسلوسنسی مطلوب می باشد و شبیه رنگ طبیعی دندان می باشد و همچنین نمای زیبا و طبیعی به ترمیم می دهد. انجام کار با کامپوزیت های این برند آسان است و عمل پولیش پذیری آن عالی می باشد. یک عیبی که دارد هزینه بالای آن نسبت به سایر یرندهای بالا می باشد.

برند کامپوزیت شوفو، ژاپنی

از مزایای این نوع برند  کامپوزیت می توان به کاربری آسان و ترمیم های زیبا با حداکثر تطابق رنگ ، میزان دوام و استحکام بالا و داشتن خاصیت ضدپلاک دندانی می باشد. کامپوزیت شوفو دارای جیومر لایت کیور با امکان آزاد سازی فلوراید هست  و توسط تکنولوژی S-PRG ( مخفف Surface Pre-Reacted Glass-Ionomer ) ایجاد شده است.

برند کامپوزیت دندان کاریزما

این برند کامپوزیت دارای ذرات میکروهیبرید به جهت مانع رسوب آن به همراه سیلیکون دی اکساید می باشد. همچنین ذرات فیلر آن از جنس میکروگلس می باشد که باعث مطابقت رنگ و مقاومت می شود.

معرفی بهترین برند کامپوزیت

انتخاب بهترین برند کامپوزیت به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله تشخیص دندانپزشک ، درمانی که انجام می‌دهند ، هزینه‌ی آن ، خلفی یا قدامی بودن دندان و سایر عوامل . از مهم ترین عامل در کامپوزیت خوب روند کاری دندانپزشک می باشد زیرا دندانپزشک متبحر همیشه از برندهای خوب و معتبر استفاده می کند و بهترین خدمات و کار را برای بیمار ارائه می دهد .

بنابراین مهارت و تکنیک دندانپزشک خیلی مهم می باشد چون اکثر برندهای کامپوزیت دارای استاندارد می باشند و تمامی مراحل نظارتی کیفی را رد کرده اند. بنابراین امکان دارد حتی با بهترین برند کامپوزیت ، نتیجه ای معکوس ایجاد شود.

قیمت کامپوزیت ها

قیمت کامپوزیت ها به عواملی مانند :  مهارت دندانپژشک ، نوع کامپوزیت و مقدار به کار برده شده آن بستگی دارد . معمولا کامپوزیت دندانی نسبت به لمینت دارای هزینه کمتر و به صرفه تر می باشد.

طریقه مراقبت از دندان کامپوزیت شده

بعد از انجام کامپوزیت دندانی ، یک سری مراقبت هایی نیاز است ، انجام دهید ، مانند نخ دندان کشیدن به طور مرتب و مسواک زدن منظم ، دوری از مصرف خوراکی های حاوی مواد رنگی و قهوه.و چای ، جهت افزایش ثبات رنگ آن و زیبایی کامپوزیت دارای اهمیت می باشد.

 

با توجه به وجود تنوع برندهای کامپوزیت و انتخاب برند معتبر و استاندارد و از همه مهم تر انتخاب دندانپزشکی متخصص ، این معیارهای انتخاب از دغدغه های اکثربیماران می باشد . شما می توانید برای آگاهی و اطلاعات بیشتر با کلینیک uniqueSmile  تماس حاصل نمایید و درخواست زمان مشاوره کنید.

کلینیک دندانپزشکی uniqueSmile با استفاده از مجرب ترین و بهترین متخصصین حوزه ی سلامت دهان و دندان آماده خدمات به شما کاربران عزیز می باشد.

جهت ملاقات و دریافت مشاوره در کلینیک uniqueSmile با ما تماس  ۰۲۱۲۲۹۰۰۴۱۶ – ۰۹۰۲۲۹۰۰۴۱۶ بگیرید.

فهرست