انواع بریس های نامرئی دندان

با روش های ارتودنسی نامرئی آشنا شوید

ارتودنسی یا بریس نامرئی از تکنیک های دندانپزشکی است که به منظور منظم کردن دندان ها استفاده می شود. در این مقاله راجع به ارتودنسی نامرئی دندان و انواع بریس های نامرئی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اکثر مردم دوست دارند لبخندی زیبا با دندان های منظم داشته باشند. اگر دندان های شما کمی نامنظم است می توانید، با استفاده از بریس های نامرئی، بجای بریس های معمولی مفتول و براکت از این مشکل رهایی پیدا کنید. با استفاده از این بریس ها می توانید با اعتماد به نفس بالا در بین دوستان و همکاران خود صحبت کنید و لبخندی زیبا به آنها هدیه کنید.

اگر می خواهید در مورد ارتودنسی و روش های آن بیشتر بدانید، میتوانید به ارتودنسی دندان و روش های انجام آن مقاله مراجعه کنید.

انواع بریس های نامرئی دندان - دکتر لیلا عطایی

از بریس های نامرئی به چه منظور استفاده می شود

در بعضی موارد مانند ناهماهنگی بیش از حد دندان ها یا مشکلات مربوط به دندان نیش ممکن است مناسب نباشد. به صورت عموم، از بریس های نامرئی می توان برای درمان شرایط زیر استفاده کرد:

  • اوربایت یا اورجت
  • دندانهای شلوغ
  • دندان هایی با فاصله زیاد
  • دندانهای کج

بریس های نامرئی برای بزرگسالان و نوجوانان بزرگسال طراحی شده است. به همین دلیل برای کودکانی که درگیر دندان های شیری هستند توصیه نمی شود. کودکان و نوجوانان کوچکتر که با مشکلات نامنظم بودن دندان روبرو هستند به بریس های فلزی سنتی با براکت یا سیم در جلوی دندان نیاز دارند.

با این حال، فقط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما می تواند تعیین کند که چه نوع ارتودنسی برای دندان های شما مناسب است.

بریس های نامرئی در چه اشکالی وجود دارند

انواع متداول بریس های نامرئی وجود دارند. از جمله می توان به براکت های سرامیکی، بریس های داخلی و بریس های ترازکننده شفاف اشاره کرد. بریس های سرامیکی درست مانند بریس های فلزی هستند. با این تفاوت که برای صاف کردن دندان ها از براکت های رنگ دندان و گاهی سیم های رنگ دندان به جای فلز استفاده می کنند. اما مانند براکت های داخلی یا تراز کننده های شفاف “نامرئی” نیستند.

بریس های داخلی که به عنوان بریس های نامرئی هستند بنام بریس های زبانی نیز نامیده می شوند.

بریس های نامرئی  از نوع سرامیکی

این بریس ها از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند که ضعیف تر و شکننده تر از نمونه فلزی هستند. براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند و برای نگه داشتن آنها روی سیم قوس به نوارهای لاستیکی کوچک یا بندهای چسبنده نیاز دارند. اما به دلیل اینکه شفاف هستند ممکن است لکه دار شوند.

براکت های سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی تا زمان اتمام درمان قابل جابجایی نیستند. به همین دلیل باعث تحریک و ناراحتی می شوند و ممکن است مراقبت منظم از دندان، غذا خوردن و صحبت کردن را دشوار کند.

از آنجا که آنها به اندازه بریس های فلزی قوی نیستند، بریس های شفاف نیاز به زمان بیشتری برای درمان دارند. زیرا متخصص ارتودنسی شما ممکن است نیاز به اعمال نیروی کندتر و تدریجی داشته باشد. براکت های سرامیکی نیز معمولاً گران تر از براکت های فلزی سنتی هستند.

از دیگر نقاط ضعف این بریس ها این است که در صورت تماس دندان های جلویی فوقانی با براکت های سرامیکی پایینی، احتمال ساییدگی دندان وجود دارد.

انواع بریس های نامرئی دندان - ارتودنسی نامرئی

بریس های داخلی

بریس های داخلی از انواع بریس های نامرئی دندان است که به پشت دندان ها متصل شده اند و از دید پنهان هستند. این بریس ها از تصاویر اسکن شده داخل دندان ها برای ایجاد براکت های سفارشی استفاده می کنند.

این نوع بریس ها برای کسانی که می خواهند براکت های سرامیکی جلوی دندان شان واضح نباشد، بسیار مناسب است. از ویژگی های مثبت این بریس های داخلی این است که ثابت هستند و قابل جابجایی نیستند.

برخی از دندانپزشکان برای تسریع در درمان از الاستیک ها با بریس داخلی استفاده می کنند. چنین الاستیک ها معمولا همراه بریس های ترازکننده شفاف استفاده می شوند، اما استفاده از آنها کمی دشوارتر است.

از معایب این بریس ها می توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. از آنجایی که بریس های داخلی ساخته شده توسط کامپیوتر تکنیک جدیدتری هستند، بسیاری از متخصصان ارتودنسی در انجام بریس های نامرئی مهارت ندارند. علاوه براین، شخصی که از این نوع بریس استفاده می کند در گفتار، حفظ بهداشت دندان و برداشتن پلاک دندان ممکن است با چالش هایی مواجه شود.

بریس های ترازکننده شفاف

این نوع بریس ها کاملا نامرئی و قابل جابجایی هستند که به طور سفارشی برای دندان های شما ساخته می شود. بریس های ترازکننده نامرئی، در برابر کدر شدن ناشی از سایش بسیار مقاوم هستند. از مزایای این بریس ها می توان گفت که هیچ براکتی برای جدا شدن و سیم هایی برای شکستن و ایجاد فشار وجود ندارد. همچنان شرایط را برای خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آسان می کند.

از آنجائیکه این بریس ها قابل جابجایی هستند، ممکن است هر چند وقت یکبار برای نظم و انضباط بیشتر نیاز به جابجایی داشته باشید. برخی افراد ممکن است هنگامی که ترازهای جدیدی قرار می گیرند و برای حرکت دندان ها به آنها فشار می آورند، دچار ناراحتی یا درد خفیف شوند.

این بریس ها ممکن است نیاز به نگهداری ویژه و پرهزینه داشته باشند. به عنوان مثال، برای شستشوی آن از شوینده های خاصی استفاده میشود که دندانپزشک مربوطه مشخص می کند.

مدت زمان درمان برای ارتودنسی دندان

طول درمان بستگی به وضعیت شما و نوع بریس های نامرئی که استفاده می کنید دارد. به طور معمول، بریس ها از 18 تا 24 ماه استفاده می شوند.

بریس های فلزی به دلیل اینکه از قوی ترین مواد ساخته شده اند، بهترین عملکرد را دارند. بریس های سرامیکی مانند بریس های داخلی درعین استحکام و ظاهر بهتر، اغلب زمان بیشتری را می طلبند. زیرا به اندازه بریس های فلزی قوی نیستند.

تجربه ارتودنسی نامرئی دندان با دکتر لیلا عطایی

در این مقاله با انواع بریس های نامرئی دندان آشنا شدید. اینکه از چه روشی برای ارتودنسی دندان هایتان استفاده می کنید، کاملا به سلیقه و انتخاب خودتان بستگی دارد.

خانم دکتر لیلا عطایی با دانش و تجربه لازم در امر دندانپزشکی، هر گونه خدمات دندان از قبیل ارتودنسی دندان، ایمپلنت دندان، بازسازی خط لبخند و غیره را به صورت حرفه ای به شما ارائه می هد. شما می توانید در محیطی کاملا بهداشتی و در نهایت آرامش بهترین کار و حرفه ای ترین خدمات را از ما دریافت کنید.

فهرست