انواع درمان دندانپزشکی

با انواع درمان دندانپزشکی آشنا شوید

دندان‌های دائمی با مراقبت مناسب می‌توانند یک عمر دوام بیاورند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم کم قند، استفاده از محافظ دهان هنگام ورزش و مراجعه منظم به دندانپزشک یا سایر متخصصان بهداشت دهان و دندان می‌توان خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه و از دست دادن دندان را کاهش داد. توصیه می‌شود همه، از جمله کودکان خردسال، حداقل هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند. تکنیک‌های مدرن به این معنی است که انواع درمان دندانپزشکی بدون هیچ گونه ناراحتی یا دردی انجام شوند. برای آشنایی با انواع روش‌های دندانپزشکی در ادامه با ماهمراه باشید.

معاینات دندانپزشکی

وقتی برای معاینه دندان می‌روید، دندانپزشک ابتدا سوالاتی در مورد سلامت عمومی و داروهای شما می‌پرسد. بسیاری از شرایط بهداشتی بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می‌گذارد و بالعکس. برخی از داروها می توانند بر سلامت دهان تأثیر بگذارند یا باید قبل از درمان مورد توجه قرار گیرند. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای کوچکی که در دهان شما قرار می‌دهد، مانند آینه هر دندان را بررسی می‌کند. او به دنبال مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر بیماری‌های دهان و دندان می‌گردد.

بافتهای نرم (لثه، زبان، لب، گونه و کام) نیز به طور معمول از نظر سرطان دهان و سایر مشکلات احتمالی مورد بازرسی و غربالگری قرار می گیرند. در برخی شرایط ممکن است دندانپزشک مفاصل فک و غدد لنفاوی گردن شما را بررسی کند. اگر موردی وجود داشته باشد که نمی‌توان دید(مثلاً پوسیدگی بین دو دندان شده یا عفونت)، دندانپزشك برای شما عکس می‌نویسد. اگر مشکلی وجود داشته باشد، دندانپزشک گزینه های درمانی را توضیح داده و برآوردی از هزینه و زمان انتظار احتمالی را به شما می‌دهد.

انواع درمان دندانپزشکی – جرم گیری و تمیز کردن

جرم گیری دندان- دکتر عطایی

جرم گیری و تمیز کردن شامل از بین بردن جرم‌های جمع شده از روی دندان است. این جرم‌ها شامل ذرات غذا، پلاک نرم (رشد باکتری) و غیره می‌شوند. پلاک و جرم از علل اصلی بیماری لثه هستند. دندانپزشک یا متخصص بهداشت سپس دندان های شما را با استفاده از یک برس دوار با یک خمیر پولیش تمیز و جلا می دهد. این انواع درمان دنداپزشکی به درمان و پیشگیری از بیماری لثه کمک می‌کند. به شما دستورالعمل های سفارشی در مورد نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان بین قرارهای ملاقات داده می‌شود. زیرا این امر برای حفظ سلامت لثه‌ها مهم است.

فیشور سیلانت

سیلانت از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. هر دندانی که دارای شیارهای عمیق یا شکاف باشد قابل درمان است، اما متداول ترین دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند مولر و پره مولر هستند. سیلانت یک محلول مایع است که روی سطح گاز گیر دندان تمیز شده رنگ آمیزی شده و به عنوان یک ماده پلاستیکی مقاوم به کار می رود. این ماده یک مانع فیزیکی ایجاد می کند که از تجمع غذا و سایر باکتری ها در شکاف های دندان جلوگیری کرده و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. فیشور سیلانت معمولاً برای کودکان توصیه می شود، زیرا خطر پوسیدگی دندانهای دائمی را کاهش می دهند.

پرکردن دندان

پوسیدگی دندان که باعث ایجاد حفره شده است با پر کردن درمان می‌شود. دندانپزشک از مته و سایر ابزارها برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می‌کند. حفره تمیز و خشک می‌شود و با یک ماده پر کننده مهر و موم می‌شود. مواد مختلفی برای پر کردن موجود است. بر اساس اندازه، شکل و محل پر کردن، مناسب ترین مواد برای دندان شما استفاده می‌شود. انتخاب رایج، مواد پر کننده با رنگ دندان است که زیبایی دندان و همچنین شکل و عملکرد آن را بازیابی کند.

انواع درمان دندانپزشکی- ترمیم دندان آسیب دیده

دندانپزشک درمان‌های مختلفی را برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده پیشنهاد می‌کند. این درمان ها به بازگرداندن ظاهر، شکل و عملکرد دندان‌ها شما کمک می‌کنند. انواع درمان دندانپزشکی برای ترمیم دندان آسیب دیده عبارتند از:

  • باندینگ – دندانهای خرد شده، شکاف خورده، تغییر رنگ یافته را می‌توان با باندینگ درمان کرد. برای به دست آوردن ظاهر منظم‌تر دندان آسیب دیده، از رزین رنگ دندان استفاده می‌شود. این رزین ممکن است با گذشت زمان و لکه دار شدن جایگزین شود.
  • کامپوزیت- کامپوزیت یک لایه نازک از رزین یا پرسلن است که به طور دائمی به جلوی دندان چسبانده می‌شود. گاهی اوقات لازم است دندان کمی تراشیده شود تا فضا برای روکش باز شود.
  • روکش- کلاه هایی هستند که به طور دائمی به دندان متصل می شوند. تاج‌ها کل دندان را می‌ پوشانند و می توانند از پرسلن یا فلز ساخته شوند. ممکن است بسته به ناحیه و نیازهای زیبایی یا عملکردی فقط از فلز ساخته شوند.

روت کانال تراپی

روت کانال تراپی روشی است که در آن  پالپ آسیب دیده یا عفونی شده دندان را با یک پر کننده جایگزین می‌کنند. “پالپ” اغلب عصب دندان نامیده می شود. بافت حساسی است که اکسیژن و مواد مغذی را به دندان می رساند. پالپ در مرکز توخالی دندان (محفظه پالپ) به همراه عروق خونی و اعصاب قرار گرفته است. ضربه یا پوسیدگی گسترده می تواند به پالپ آسیب جبران ناپذیری وارد کرده و آن را عفونی کند.

در طول درمان روت کانال، پالپ آسیب دیده از دندان خارج می‌شود. دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوص کانال‌های ریشه را تمیز می‌کند و آن‌ها را شکل می‌دهد. سپس فضای داخلی دندان تمیز و خشک شده و با یک ماده پر کننده بسته می‌شود. برای دندان سطح مصنوعی از مواد پر کننده (رنگ دندان یا نقره ای) ایجاد می‌شود. این کار از دندان در برابر شکستگی محافظت می‌کند، که ممکن است بعد از روت کانال تراپی رخ دهد. ممکن است  روت کانال تراپی به صورت مرحله‌ای و در چند نوبت انجام شود.

انواع درمان دنداپزشکی- کشیدن دندان

کشیدن دندان- دکتر لیلا عطایی

دندانپزشکان مدرن و متخصصان بهداشت دهان و دندان برای حفظ دندان‌های طبیعی تلاش می کنند. با این حال، دندانهای آسیب دیده یا پوسیدگی شدید ممکن است نیاز به  کشیدن داشته باشند. دندانپزشک همچنین ممکن است کشیدن را برای برخورد با دندان عقل که باعث ایجاد مشکل می شود، توصیه کند. دندان عقل در صورت ضربه خوردن می تواند منجر به مشکلات مختلف دندانی شود. (دندان عقل با زاویه ای رشد می کند و در دندان کنار آن یا لثه قرار می گیرد). قبل از برداشتن دندان از بی حسی موضعی استفاده می‌شود. بسته به دشواری عمل، ممکن است آرام بخش یا بیهوشی عمومی نیز تزریق شود.

انواع درمان دندانپزشکی – دندان مصنوعی

دندان مصنوعی جایگزین دندان های طبیعی شما می شوند و می توانید آنها را به دلخواه بردارید. می توان از دندان مصنوعی فوری استفاده کرد. دادن مصنوعی فوری روزی که دندان های شما برداشته می شود نصب می شود. با این حال ، تغییر در استخوان فک در طول روند بهبودی ممکن است باعث شود که پروتز به تدریج شل شود. از طرف دیگر، دندان مصنوعی می تواند چند ماه پس از کشیدن دندان ساخته شود.

این زمان برای بهبود استخوان فک را فراهم می کند و به این معنی است که دندان مصنوعی از تناسب بیشتری برخوردار خواهد بود. دندانهای مصنوعی باید هر روز برداشته و تمیز شوند. توصیه می شود که با دندان مصنوعی خود نخوابید.

انواع درمان دندانپزشکی- ایمپلنت

از ایمپلنت دندان می توان برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد. ایمپلنت دارای پیچ مصنوعی است که از تیتانیوم ساخته می‌شود. با جراحی در فک ثابت می شود و می توان روی آن دندان مصنوعی یا پروتز نصب کرد. چندین برنامه دندانپزشکی برای برنامه ریزی درمان مناسب، طراحی و نصب ایمپلنت مورد نیاز است. تیتانیوم ماده‌ای ایمن می‌باشد که اجازه می‌دهد استخوان در اطراف آن رشد کند. ایمپلنت میزان موفقیت بالایی دارد، اما نیاز به آموزش و تخصص بیشتری دارد، بنابراین ممکن است دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان شما را به دندانپزشک یا متخصص دیگری ارجاع دهد.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی اغلب برای اصلاح ناهنجاری های فک و دندان مانند جمع شدن  یا بیرون زدگی دندانها  توصیه می شود. دندانپزشک ممکن است بتواند این مشکلات را درمان کند یا شما را برای درمان به متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. درمان ارتودنسی شامل سیم یا یک دستگاه متحرک و متعاقباً یک وسیله نگهدارنده برای حفظ موقعیت صحیح دندان ها می‌شود.

انواع درمان دندانپزشکی توسط دکتر عطایی

دکتر لیلا عطایی انواع درمان دنداپزشکی شامل ترمیم دندان، جرم‌گیری دندان، بازسازی خط لبخند، دنتال لیفتینگ، جراحی‌های اییکو، ارتودنسی نامرئی، سفید کردن دندان‌ها، روت کانال تراپی، روکش دندان، ایمپلنت و غیره را ارائه می‌دهد. به منظور دریافت این خدمات برای گرفتن نوبت اقدام کنید.

فهرست