باندینگ دندان

باندینگ دندان چیست و چه روش هایی دارد

در باندینگ دندان، یک ماده معمولا با جنس رزین و با رنگی مشابه به رنگ دندان و با استفاده از نور های مخصوصی بر روی دندان ها چسبانده می شوند. باندینگ باعث میشود تا دندان ها به یکدیگر نزدیک تر شده و عملا متصل شوند. این کار باعث می شود تا فرد لبخند زیبا تری را داشته باشد.

اگر دندان های جلویی شما از هم دیگر فاصله دارند و یا اینکه ترک خورده و یا تغیر شکل داده اند. با روش باندینگ میتوان اقدام به ترمیم آن ها کرد. ما در این مقاله قصد داریم باندینگ را معرفی کنیم و مزایا و معایب آن را باهم بررسی کنیم. پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

باندینگ

باندینگ دندان چیست

همانطور که گفته شد در این روش با استفاده از موادی که جنس آن ها غالبا رزین است. اقدام به ترمیم دندان ها و یا برطرف کردن نقص های موجود در دندان میکنند. رنگ این ماده های رزینی متناسب با دندان شما هستند و با توجه به شکل دندان های شما فرم داده میشوند. این روش میتواند سرپوشی برروی ایرادات دندانی شما باشد.

از این روش درمانی، میتوان برای مشکلاتی مانند تغییر رنگ دندان ها، شکستگی، ترک خوردگی دندان و … استفاده کرد. این شیوه درمانی حتی در مشکلاتی مانند نمایان شدن ریشه دندان بر اثر تحلیل رفتن لثه، نیز کاربرد دارد. این شیوه از درمان، زمان زیادی صرف نمیکند و کوتاه مدت است.

پیوند دندان چگونه انجام میشود

این روش درمانی، نسبت به سایر روش های درمانی بسیار ساده تر و کم هزینه تر است. در این روش درمانی، معمولا بیمار به استفاده از بی حسی نیاز نخواهد داشت. درهنگام شروع، ابتدا پزشک با بررسی رنگ دندان شما، کامپوزیت رزینی که رنگ آن با رنگ دندان های شما تطابق داشته باشد را انتخاب میکند.

بعد از انجام این کار، کمی سطح دندان های شما را زبر کرده و بعد از ان مایعی را روی دندان شما قرار میدهد که بتوان ماده را برروی دندان های شما چسباند. سپس، کامپوزیت رزین را، روی دندان های شما قرار میدهد و با استفاده از نور ماورای بنفش، اقدام به سفت کردن آن روی دندان های شما میکند. دندان پزشک میتواند بعد از آن که کامپوزیت رزین برروی دندان های شما سفت شد، آن را بیشتر شکل دهد و فرم آن را تغییر دهد.

باندینگ دندان چه مزایایی دارد

این نوع از درمان، مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی برخی از این مزایا خواهیم پرداخت.

  • این درمان، نسبت به سایر درمان های زیبایی و ترمیمی دارای هزینه بسیار کمتری است.
  • باندینگ دندان، روشی کم تهاجم به شمار می آید.
  • زمان زیادی را نمی طلبد و با صرف یک جلسه درمانی، قابل انجام است.
  • رنگ های زیادی دارد که به این وسیله، میتواند با رنگ دندان های شما سازگار باشد.
  • در فرآیند درمان نیاز به آمادگی و یا تراش زیادی از سطح دندان شما نیست.
  • دندان پزشک برای انجام این روش درمانی نیازمند تراش دادن سطح دندان شما نخواهد بود.
  • در این روش درمانی نیاز به بی حس کردن دندان ها نیست.

باندینگ دندان چه کاربرد هایی دارد

با استفاده از باندینگ و یا پیوند دندان های میتوان مشکلات زیر را برطرف کرد:

  • پوسیدگی دندان: برای رفع پوسیدگی دندان ها، ابتدا اقدام به تراش دادن و برطرف کردن پوسیدگی میکنند.سپس با استفاده از کامپوزیت رزین، اقدام به پر کردن فضا های خالی دندان میکنند.
  • این روش درمان برای ترمیم شکستگی و یا ترک خوردگی های دندان استفاده میشود.
  • ترمیم کردن رنگ بد و یا تغییر رنگ دندان ها.
  • افزایش دادن طول دندان ها.
  • اصلاح کردن فرم دندان ها.
  • کاوری مناسب برای محافظت از ریشه نمایان شده دندان ها که در اثر تحلیل لثه به وجود آمده اند.

باندینگ

انواع باندینگ دندان کدام اند

باندینگ غالبا به دو شکل و روش صورت میگیرد.

  • باندینگ کامپوزیت مستقیم
  • کامپوزیت چسبنده

باندینگ مستقیم دندان

در روش باندینگ مستقیم، مواد کامپوزیت به طور مستقیم برروی دندان ها قرار میگیرد. این روش برای درمان پوسیدگی دندان ها، ترمیم شکستگی ها و یا ترک خوردگی دندان ها و حتی پوشاندن فاصله میان دندانی استفاده میکنند. این کامپوزیت ها از جنس رزین هستند که متناسب با رنگ دندان های شما استفاده میشوند.

باندینگ کامپوزیت چسبنده

درمان به شیوه کامپوزیت چسبنده، کاملا برعکس درمان به شیوه کامپوزیت مستقیم است. در این روش کامپوزیت دندان به صورت پیش ساخته و از قبل اماده است و آن ها را روی دندان های بیمار میچسبانند. این شیوه درمانی غالبا برای لمینت دندان هم استفاده میشود. در این روش درمانی، دندان پزشک ابتدا دندان های شما را بررسی میکند و آن ها را کمی زبر میکند. در نهایت با استفاده از یک مایع اسیدی، آن را برروی دندان شما میچسباند.

بعد از آن که این مواد به خوبی برروی دندان شما چسبید، آن را فرم میدهند و با استفاده از اشعه مخصوص، آن را سفت میکنند. سپس آن ها را با استفاده از پولیش دندان کمی صیقل میدهند تا درخشندگی آن افزایش یابد. این روش معولا در یک ساعت و یا مدت زمان کوتاهی انجام میشوند.عمر این باندینگ ها غالبا بین 6 الی 11 سال است. البته ممکن است بعد گذشت این مدت کمی خراب شوند و شما نیاز به تعویض باندینگ های خود داشته باشید.

عوارض باندینگ دندان

مانند تمام روش های درمانی دیگر، این روش درمانی هم میتواند عوارضی به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد.

  1. رنگ پذیری

افرادی که دخانیات استعمال میکنند و یا به مقدار زیادی از قهوه و چایی استفاده می کنند. با سرعت زیادی زیبایی دندان های خود را از دست خواهند داد و رنگ باندینگ آن ها تغییر خواهد کرد.

  1. مستعد ترک خوردن و شکستن

این شیوه درمانی، از استحکام بالایی برخوردار نیست. اگر شما ورزشکار ورزش های رزمی هستید و یا عادت هایی مانند دندان قروچه دارید، بهتر است که قبل از انجام باندینگ با پزشک خود مشورت کنید. به این دلیل که این روش درمانی استحکام لازم برای این گونه فعالیت ها را نخواهد داشت.

  1. واکنش های آلرژیک

به دلیل استفاده از برخی از مواد در باندینگ دندان، ممکن است برای شما واکنش های الرژیک رخ دهد و بدن شما نسبت به اون مواد آلرژی داشته باشد. هرچند احتمال بروز این واکنس بسیار کم و نادر است. اما همچنان میشود آن را جزو عوارض باندینگ به شمار آورد.

  1. عفونت

اگر قبل از انجام باندینگ، اقدام به درمان و ترمیم دندان های پوسیده و یا عفونت کرده خود نکنید، امکان دارد که این پوسیدگی و عفونت بیشتر از قبل در دهان شما پخش شود. در نهایت نیاز به انجام برخی درمان ها مانند عصب کشی داشته باشید.

باندینگ

مراقبت های لازم پس از باندینگ دندان شامل چه مواردی است

شما میتواندی با استفاده از نخ دندان، مسواک، دهانشویه و… سلامت دهان خود را تضمین کنید و به دندان های خود استحکام ببخشید. همچنین بهتر است که هر 6 ماه یک بار، به دندان پزشکی برای انجام معاینه یا جرمگیری مراجعه کیند. قابل ذکر است که اگر عادت هایی مانند دندان قروچه و یا گاز زدن اشیای سفت را دارید، بهتر است که این عادت خود را کنار بگذارید. به این دلیل که، باندینگ دندان به شدت آسیب پذیر است و در مقابل فشار زیاد و ضربه سخت مقاومت کافی و لازم را ندارد.

این مطلب را بخوانید: میناکاری دندان چیست؟

هزینه باندینگ دندان چقدر است

مقدار هزینه باندینگ، به عوامل زیادی وابسطه است برخی از این عوامل، به تعداد دندان هایی که نیاز به باندینگ دارند و یا تخصص دندان پزشک و موقعیت مکانی دندان پزشکی وابسطه هستند. به همین دلیل قبل از انجام باندینگ، حتما با دندان پزشک خود در مورد هزینه های آن صحبت کنید. این شیوه از درمان، شامل بسیاری از بیمه های درمانی میشود.

برخی از عواملی که بر روی قیمت این عمل تاثیر گذار هستند عبارت اند از:

  1. مهارت و تخصص دندانپزشک: هرچه مهات دندان پزشک در این زمینه بیشتر باشد. هزینه های مربوط به باندینگ، بیشتر خواهد شد.
  2. موقعیت مکانی مطب دندانپزشک:اگر موقعیت مکانی مطب دندان پزشکی در خیابان های بالای شهر باشد، هزینه درمانی بیشتری را در بر خواهد داشت.
  3. تعداد دندان:هزینه های درمانی غالبا به تعداد دندان هایی که درمان میکنید بستیگی دارد. هرچه تعداد دندان بیشتری را بخواهید با استفاده از باندینگ، ترمیم کنید هزینه آن بیشتر خواهد شد.
  4. داشتن بیمه تکمیلی: استفاده از بیمه تکمیلی میتواند میزان هزینه های شما را کاهش دهد.

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و ما توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه باندینگ دندان به شما ارائه کرده باشیم.

اگر نظر و یا سوالی دارید میتوایند سوال خود را در قسمت کامنت ها از ما بپرسید، تا ما در کلینیک دکتر لیلا عطایی پاسخگوی سوال شما باشیم.

فهرست