تاثیر تجمع پلاک در دهان

جنبه‌های جدیدی از تاثیر تجمع پلاک در دهان

محققان نحوه واکنش افراد مختلف تاثیر تجمع پلاک در دهان را شناسایی و طبقه بندی کرده اند. برای آشنایی با این واکنش که به تازگی توسط محققان بر آن مطالعه شده در ادامه با ما همراه باشید.

گروهی به سرپرستی محققان دانشگاه واشنگتن برای اولین بار نحوه واکنش افراد مختلف به تجمع پلاک که روی دندان ها جمع می شود را شناسایی و طبقه بندی کردند. کار آنها به تازگی در مجله  (PNAS) منتشر شده است. تحقیقات آن‌ها نشان می دهد چرا برخی از افراد بیشتر مستعد ابتلا به شرایط جدی هستند. این شرایط منجر به از دست دادن دندان و سایر مشکلات می شود.

تاثیر تجمع پلاک در دهان

در صورت عدم کنترل، تجمع پلاک در دهان می تواند باعث التهاب لثه شود. ورم لثه به نوبه خود  منجر به پریودنتیت می‌شود. پریودنتیت یک عفونت جدی لثه است که به بافت نرم آسیب می‌رساند و  استخوان نگهدارنده دندان ها را از بین می‌برد. این امر نه تنها می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بلکه التهاب مزمن سایر پیامدهای جدی سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، آرتریت و بیماری‌های روده را نیز تحریک می‌کند.

بیماری لثه- یونیک اسمایل

سایر مقالات را مطالعه کنید: چرا به جرم گیری دندان نیاز داریم؟

محققان همچنین طیف وسیعی از واکنش‌های التهابی که قبلاً ناشناخته بودند را پیدا کردند. هنگامی که باکتری‌ها روی سطوح دندان جمع می‌شوند، ایجاد التهاب می‌کنند. التهاب ابزاری است که بدن برای کاهش تجمع از آن استفاده می‌کند. پیش از این، دو فنوتیپ اصلی التهاب دهانی یا ویژگی های فردی شناخته شده بود. یک واکنش بالینی بالا یا قوی و یک واکنش بالینی پایین.

این مطالعه برای اولین بار نشان داد که افراد با واکنش بالینی پایین، واکنش التهابی پایینی را نسبت به طیف گسترده‌ای از سیگنال‌های التهابی نشان دادند. دکتر ریچارد داروو از دانشکده دندانپزشکی UW، یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید:.“در واقع، این مطالعه ناهمگونی واکنش التهابی به تجمع باکتری ها نشان داد که قبلاً توضیح داده نشده بود.”

تحقیقات چه چیزی را بر ملا ساخت

دکتر جفری مک لین، همکار دانشکده دندانپزشکی و نویسنده مطالعه، می گوید: “ما گروه خاصی از افراد را پیدا کردیم که قبل از شروع مطالعه، پلاک کندتر و همچنین ترکیب میکروبی متمایزی دارند.” نویسندگان مطالعه عنوان کردند که درک تغییرات التهاب لثه می تواند به شناسایی بهتر افرادی که در معرض خطر پریودنتیت هستند کمک کند. علاوه بر این، ممکن است این تنوع در واکنش التهابی در بین جمعیت انسانی به حساسیت به سایر شرایط التهابی مزمن مرتبط با باکتری مانند بیماری التهابی روده مرتبط باشد.

علاوه بر این، محققان واکنش محافظتی جدید توسط بدن، ناشی از تجمع پلاک، پیدا کردند که می تواند بافت و استخوان را در طول التهاب نجات دهد. این مکانیسم، که در بین هر سه فنوتیپ آشکار بود، از گلبول های سفید خون موسوم به نوتروفیل استفاده می کند. در دهان، آنها شبیه پلیس عمل می کنند و جمعیت باکتری ها را برای حفظ یک وضعیت پایدار که به عنوان هموستاز سالم شناخته می شود، حفظ می کنند.

محققان دریافتند که مقدار مناسب و ترکیب پلاک از عملکرد طبیعی بافت پشتیبانی می کند. مطالعات روی موش ها نیز نشان داده است.که پلاک همچنین راهی برای عبور نوتروفیل ها از جریان خون از طریق بافت لثه و شکاف بین دندان ها و لثه ها فراهم می سازد.

تاثیر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن- دکتر عطایی

نتایج

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چرا دندانپزشکان مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن را توصیه می‌کنند. زیرا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از تجمع بیش از حد پلاک جلوگیری می کند. دکتر داروو می‌گوید: ” بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود  سطح دندان را با باکتری‌های مناس که با واکنش التهابی میزبان مشارکت میکنند فراهم سازید بتا باکتری‌های ناخواسته دفع شوند. باکتری‌ها مجدداً در سطوح دهان به طور خود به خود و تقریبا بلافاصله تجمع می‌کنند.”

فهرست