جرم گیری لیزری دندان چگونه است

جرم گیری دندان به روش لیزر

مقابله با بیماری های دندان یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد با آن روبرو هستند. درمان های مرتبط با این بیماری ها دشوار است، زیرا هم دردناک تر و هم پرهزینه هستند. بسیاری از بیمارانی که با این مشکلات دندانی روبرو هستند، به دنبال روش های درمانی بهتری از دندانپزشکان با کالیبر بالا هستند تا درمان مناسب را به آنها ارائه دهند. جرم گیری لیزری دندان ها یکی از روش های درمانی است که کار دندانپزشکان را آسان کرده است. از طرف دیگر، بیماران از درد کمتری رنج می برند.

با پیشرفت تکنولوژی، یکی از تکنیک های جدیدی که در بیشتر محیط های دندانپزشکی رایج شده است، لیزر است. از طریق لیزر دندانپزشک می تواند در کنار درمان حفره های دندان به طور واضح بر روی پلاکی که دندان را در بر گرفته است تمرکز کند. این نوآوری جدید همچنان باعث شده تا روند درمان بسیار سریع و ساده تر انجام شود.

جرم گیری لیزری دندان ها در سراسر جهان رواج یافته است و باعث می شود که بیماران و همچنین دندانپزشک نتایج بهتری را بدست بیاورند. علاوه براین، هزینه جرم گیری لیزری دندان برای بیماران بسیار مقرون به صرفه است. در حال حاضر بسیاری از دندانپزشکان برای ارائه خدمات بهتر برای جرم گیری و روت پلنینگ به سراغ روش لیزر می روند. این درمان از لحاظ تکنولوژی پیشرفته بوده و طی چند جلسه درمان صورت می گیرد.

جرم گیری لیزری دندان - دکتر لیلا عطایی

اهمیت لیزر درمانی در دندانپزشکی

بیماری لثه یا پریودنتال یک بیماری بسیار شایع است که بسیاری از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی ممکن است شامل التهاب، عفونت لثه و همچنین بافت های اطراف دهان شود. جرم گیری دندان و پاکسازی ریشه اغلب برای درمان بیماری لثه توصیه می شود. جرم گیری شامل برداشتن پلاک و جرم روی سطوح دندان است.

کاشت ریشه شامل صاف کردن سطوح ریشه است. این به تقویت چسبندگی مجدد بافت لثه به دندان کمک می کند. اگر فرآیند درمان عفونت دندان و لثه از طریق ابزارهای دندان پزشکی انجام شود، ممکن است مدت زمان بهبودی زمانبر باشد. به روش لیزر، پروسه پاکسازی دندان و درمان عفونت به شکل بهتری و بدون دخالت ابزار خارجی روی دندان صورت می گیرد. همچنان مدت زمان بهبودی دندان و لثه نیز کمتر می باشد.

هر لیزر دارای سطوح قدرت و طول موج های متفاوتی است که برای روش های مختلف پریودنتال ایده آل است. آنها را می توان بر اساس سطوح مختلف بیماری پریودنتال تنظیم کرد. این امر به دندان پزشکان می کند تا کنترل بهتری روی فرآیند درمان داشته باشند.

البته تنها متخصصین دندانپزشکی واجد شرایط می توانند از روش لیزر استفاده کنند. آنها باید در استفاده صحیح از لیزر متبحر و آموزش دیده باشند. زیرا استفاده از سطح قدرت یا طول موج نامناسب ممکن است به بافت دندان آسیب برساند.

بیشتر بدانید: آشنایی با روش های ترمیم دندان

ابزار های مورد استفاده برای جرم گیری لیزری دندان

سیستم جرم گیری لیزری و پاکسازی ریشه شامل جرم گیری کامل تمام سموم باکتریایی، پلاک ها و ذخایر تارتار از دندان ها و سطوح ریشه شما می شود. پس از پوسته‌ گذاری، فرآیند پاک سازی ریشه شروع می‌ شود، که در نتیجه هر ناحیه آغشته به پلاک روی سطوح دندان شما صاف شود. لایه برداری ریشه برای صاف نگه داشتن سطوح ریشه انجام می شود که به جلوگیری از اتصال مجدد ارگانیسم های میکروسکوپی، پلاک و تارتار در زیر خط لثه کمک می کند.

عمدتاً دو روش در جرم گیری لیزری و روت پلنینگ استفاده می شود، بسیاری از دندانپزشکان در صورت استفاده از این روش ها از هر دو روش استفاده می کنند.

ابزارهای دستی: ابزارهایی هستند که برای برداشتن جرم به صورت دستی استفاده می شود و رسوبات تارتار دندان شما از ریشه جدا می شود.

ابزار اولتراسونیک: اسپری آب خنک از طریق نوک فلزی ارتعاشی از طریق این ابزار اولتراسونیک انجام می شود. این ابزار آب را از طریق خروجی کوچک اسپری می کند و پلاک از بین می رود.

مزایای استفاده از روش اولتراسونیک

این روش در میان بسیاری از دندان پزشکان رایج است و به دلیل فرآیند سریع آن اغلب این روش را ترجیح می دهند. نسبت به روش های مشابه دیگر هزینه کمتری دارد و نتیجه بهتری را برای شما به ارمغان می آورد.

اگر دندان های شما به دلیل استعمال دخانیات، نوشیدنی های کافئین دار و غیره حاوی پلاک و جرم است، این روش بهترین درمان برای شما می باشد. زیرا در این حالت احتمال مبتلا شدن به بیماری لثه  و آسیب مینای دندان بسیار کاهش می یابد.

لیزر، روشی ایمن برای جرم گیری دندان

ایمن بودن روش درمانی در دندان پزشکی برای بسیاری از مردم مهم است. اما این را بدانید که روش لیزر یک روش کاملا ایمن برای هر نوع درمان دندان، لثه، عفونت و غیره می باشد. در روش های سنتی ممکن است به دلیل استفاده از ابزارهای دستی، با زخم، عفونت و عوارض دیگر مواجه شوید. اما پس از عمل لیزر، ممکن است لکه های سفیدی روی لثه ایجاد شود. تا چند روز اول نسبت به غذا و نوشیدنی های گرم و سرد حساسیت خواهید داشت. در بدترین حالت ممکن است با گلو درد، التهاب لثه و غیره مواجه شوید که با مراجعه به دندان پزشک در مدت زمان کمی بهبود می یابید.

فرآیند درمان جرم گیری دندان با لیزر

برای درمان هر نوع بیماری دندان از جمله جرم گیری، قبل از هر چیز وضعیت دندان ها باید مورد معاینه قرار بگیرد. پس از معاینه، میزان عقب رفتگی لثه مشخص می شود و با توجه به شرایط دندان ها و لثه ها، فرآیند درمان متفاوت می باشد. در آغاز کار دهان فرد توسط یک گارد پلاستیکی باز نگه داشته می شود.

از آنجائیکه لثه ها در مقابل محلول های سفید کننده تحت تاثیر قرار می گیرد، توسط یک مانع مانند ژل پوشانده می شود. سپس دندان پزشک ماده مخصوصی را بروی دندان ها قرار داده و برای فعال کردن ماده از اشعه لیزر می کند. هر بار مواد مخصوص لیزر با دستگاه مکش از روی دندان ها برداشته می شود. ممکن است این عمل چندین بار تکرار شود تا به نتیجه دلخواه دست یابید.

جرم گیری لیزری دندان در دندانپزشکی عطایی

مزایای لیزر درمانی در دندانپزشکی

بسیاری از بیماران مبتلا به ژنژیویت از تحلیل استخوان و خونریزی شدید لثه رنج می برند. بنابراین حذف باکتری ها از دندان ها و پلاک های لثه حیاتی است. لیزر می تواند به حذف باکتری ها و از بین بردن آنها کمک کند. این می تواند خونریزی و تورم لثه را نیز به حداقل برساند.

روش لیزر از قابلیت تهاجمی کمتری برخوردار است و نیاز به دریل های دندانپزشکی سنتی را از بین می برد. این امر به کاهش اضطراب در بیمارانی که با ابزار مته راحت نیستند کمک می کند. لیزر در مقایسه با مته درد کمتری ایجاد می کند، بنابراین نیاز به بیهوشی نمی باشد. درمان های دندانپزشکی با لیزر بسیار دقیق عمل می کنند. این فناوری می تواند به حفظ قسمت های سالم دندان در حین برداشتن حفره کمک کند. این می تواند به ویژه برای بیماران مبتلا به عفونت های باکتریایی شدید نیز مفید باشد.

جرم گیری دندان با تکنیک های نوین درمانی

مطب دکتر لیلا عطایی، با سابقه چندین ساله در زمینه دندانپزشکی انواع خدمات جراحی دندان، ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان، ترمیم دندان، جرم گیری دندان و غیره را برای شما عزیزان انجام می دهد.

محیطی آرام و بدون استرس را برای انواع گروه سنی فراهم کرده ایم و برای جلوگیری از انتقال ویروس، تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده ایم.

فهرست