دلایل انجام روکش دندان

هر آنچه که باید درمورد روکش دندان بدانید

دلایل انجام روکش دندان - دکتر لیلا عطایی

در این مقاله می خواهیم به موضوع روکش دندان و دلایل انجام روکش دندان بپردازیم. می توانید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

روکش دندان در حقیقت یک پوشش به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد. از روش پوشاندن دندان برای حفظ شکل و اندازه و استحکام آن استفاده می شود.

روکش ها، تمام قسمت های قابل مشاهده یک دندان را که در بالای خط لثه قرار دارد، به طور کامل می پوشانند.

دلایل انجام روکش دندان چیست

روکش دندان برای همه نیاز نیست. در صورتی که یکی از شرایط ذیل را داشته باشید، باید نسبت به روکش دندان های خود اقدام کنید. در ذیل به برخی موارد اشاره شده است:

  • به منظور محافظت از دندان ضعیف که در معرض پوسیدگی یا شکستن باشد.
  • جهت حفاظت از دندان شکسته یا دندانی که به شدت ساییده شده است.
  • برای پوشاندن و نگه داشتن دندان های خالی
  • ثابت نگه داشتن پل دندان در محل موردنظر
  • پوشاندن دندانهای بد شکل
  • در صورت تغییر رنگ شدید
  • پوشاندن ایمپلنت دندان
  • برای ایجاد تغییر و زیبایی دندان ها

برای کودکان، ممکن است در زمان رشد دندان های شیری تحت شرایط ذیل روکش دندان لازم باشد:

  • دندانی که در اثر پوسیدگی آنقدر آسیب دیده است که قابل ایمپلنت نمی باشد.
  • کودک شما بهداشت روزانه دهان و دندان خود را رعایت نمی کند.
  • دندان های کودک تان در معرض خطر بالای پوسیدگی است.
  • در صورتی که کودکان به دلیل سن پایین توانایی تحمل درد ناشی از اقدامات جراحی دندان را نداشته باشند.

در چنین مواردی، دندانپزشک به احتمال زیاد روکش دندان را توصیه می کند.

برای اینکه نیازی به روکش دندان کودکان نباشد، باید اقدامات مربوط به مراقبت و نگهداری از دندان را به آنها آموزش داد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله چگونه از دندان کودکان مراقبت کنیم؟ مراجعه کنید.

انواع مختلف انجام روکش دندان

بعد از مطالعه دلایل انجام روکش دندان، نسبت به انواع  مختلف آن بد نیست اطلاعاتی داشته باشیم. روکش دندان می تواند از فولاد ضد زنگ، تمام فلز (مانند طلا یا آلیاژ دیگر)، پرسلن ذوب شده به فلز، تمام رزین یا تمام سرامیک ساخته شوند.

روکش فولادی ضد زنگ

از روکش های پیش ساخته ای هستند که اغلب به عنوان روکش موقت روی دندان های دائمی استفاده می شوند. با این حال این روکش از دندان آسیب دیده یا ایمپلنت شده محافظت می کند. برای کودکان نیز از این روکش زمانی که دندان اولیه درحال رشد است ولی محل آن خالی است، استفاده می شود. بدین ترتیب از دندان در حال رشد و محل آن محافظت می کند.

برای دندان هایی که جایشان خالی است، زمانی که دندان اولیه از لثه بیرون می آید، روکش به طور طبیعی با آن خارج می شود. به طور کلی، روکش های فولادی ضد زنگ برای دندان های کودکان استفاده می شود. زیرا نیازی به ویزیت های متعدد دندانپزشکی ندارند. بنابراین مقرون به صرفه تر از روکش های سفارشی و مراقبت های پیشگیرانه دندان برای محافظت از دندان بدون روکش است.

روکش دندان فلزی

این نوع روکش شامل آلیاژهایی است که دارای مقدار زیادی طلا یا پلاتین یا آلیاژهای فلز پایه هستند. روکش های فلزی در برابر فشار و جویدن به خوبی مقاومت می کنند.

علاوه بر این، روکش های فلزی از نظر فرسودگی بیشترین عمر را دارند. زیرا روکش های فلزی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و به ندرت شکسته می شوند. این روکش ها در رنگ های نقره ای و طلایی هستند و هزینه آن نیز بالا است.

دلایل انجام روکش دندان - انواع روکش دندان

روکش پرسلین با آهن ذوب شده

این روکش ها برخلاف روکش های فلزی قابلیت رنگ آمیزی دارند. اما ممکن است در صورت استفاده از این روکش، ساییدگی بیشتر روی دندانهای مجاور اتفاق بیفتد. روکش های پرسلین از مقاومت پایینی برخوردار است و احتمال شکستگی یا خراشیدگی در آنها بالا است.

در مقایسه با روکش های تمام سرامیک، روکش های پرسلین بیشتر شبیه دندانهای معمولی هستند. اما گاهی اوقات ممکن است فلز زیرین روکش پرسلین به صورت یک خط تیره در خط لثه ظاهر شود.

به صورت عموم، این روکش ها می توانند انتخاب خوبی برای دندان های جلو یا عقب و همچنین پل های بلند باشند که در آنها فلز برای استحکام مورد نیاز است.

روکش های تمام رزین

این روکش نسبت به سایر انواع روکش ها از قیمت کمتری برخوردار هستند. از معایب این روکش ها این است که آنها به مرور زمان از بین می روند. هم چنین نسبت به تاج هایی که از جنس پرسلین هستند، بیشتر مستعد شکستگی هستند.

روکش های تمام سرامیک

روکش های تمام سرامیک یا تمام چینی رنگ طبیعی بهتری نسبت به انواع دیگر روکش ها ارائه می دهند. ممکن است برای افرادی که به فلز حساسیت دارند مناسب باشد. روکش های تمام سرامیک را می توان برای دندان های جلو و عقب استفاده کرد. برخی از مردم به دلیل هزینه پایین و رنگ طبیعی آن بیشتر به دنبال این نوع روکش ها می روند.

روکش دندان موقت یا دائمی

اینکه از روکش موقت یا دائمی استفاده کنید دندانپزشک شما تعیین می کند. اکثر روکش های دائمی معمولاً در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

به طور معمول، روکش های موقت از مواد پایه اکریلیک یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. همچنین می تواند به عنوان ترمیم موقت تا زمان ساخت روکش دائمی توسط آزمایشگاه استفاده شوند. روکش های موقت با چسبی که براحتی جدا می شود روی دندان شما قرار میگیرد. به همین دلیل به اندازه روکش دائمی مقاوم نخواهد بود.

دلایل انجام روکش دندان - مراقبت از روکش دندان

مواردی که دندانپزشک برای روکش دندان شما درنظر می گیرد

روکش دندان از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در انتخاب نوع موادی که از آن استفاده می شود دقت کنید. به همین دلیل هنگام انتخاب مواد برای روکش دندان، دندانپزشک شما عواملی را باید درنظر بگیرد.

  • محل دندان شما
  • چقدر از دندان ها موقع لبخند دیده می شوند
  • موقعیت بافت لثه شما
  • عملکرد دندان که به روکش نیاز دارد
  • چقدر دندان طبیعی باقی مانده است
  • رنگ دندان های اطراف

شما می توانید در مورد ترجیحات شخصی خود با دندانپزشک صحبت کنید. با این حال، هنگام انتخاب روکش چندین عامل مهم وجود دارد. از جمله عوامل مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه
  • استحکام – قدرت
  • دوام

مراقبت های مربوط به روکش دندان

بعد از عمل روکش دندان، مسواک زدن مداوم را فراموش نکنید. اگر روکش یا دندانهای اطراف آن به گرما یا سرما حساس هستند، از خمیردندان مخصوص برای آن ها استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان به صورت روزانه می تواند به حفظ سلامت تمام دندان های شما کمک کند. در کنار اینها سعی کنید از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید. زیرا خوردن آنها ممکن است باعث ترک خوردن روکش شما شود.

انجام انواع روکش دندان با دکتر لیلا عطایی

خانم دکتر لیلا عطایی با دانش کامل و تجربه زیاد در زمینه دندانپزشکی، تمام ملزومات لازم برای هر گونه خدمات دندان از جمله ایمپلنت، ارتودنسی، زیبایی خط لبخند و … را به صورت حرفه ای انجام می دهد. شما می توانید در نهایت آرامش بهترین کار و حرفه ای ترین خدمات را با رعایت نکات بهداشتی از ما دریافت کنید.

فهرست