دندانپزشکی بیماران دیابتی

ملاحظات مهم دندانپزشکی برای بیماران دیابتی

کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند بیشتر مستعد بروز مشکلات دهانی دیابت از جمله بیماری پریودنتال، هالیتوزیس یا بوی بد دهان، تاخیر در بهبود زخم و احتمال بروز عفونت هستند. به همین دلیل، قصد داریم در این مقاله در مورد توصیه های لازم برای دندانپزشکی بیماران دیابتی با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تشخیص نوع بیماری دیابت

بیماری های دیابت از جمله بیماری هایی است که بر سلامت دهان و دندان افراد تاثیر گذار است. به همین دلیل، ممکن است فرآیند درمان دندان پزشکی را متاثر کره و دوره درمان را طولانی کند. دندانپزشک باید ملاحظات لازم را برای چنین بیمارانی در نظر بگیرد و داروهای خاصی را برای آن ها تجویز کند. دوز مصرفی و زمان مصرف دارو نیز در این بیماران متفاوت خواهد بود.

دیابت در حقیقت نوعی اختلال متابولیکی است که مربوط به میزان پاسخ دهی بدن به انسولین می باشد. این امر موجب می شود تا متابولیسم غیر طبیعی کربوهیدرات به اندازه نامعین تولید شود و سطح گلوکز خون افزایش یابد. نوع بیماری و سطح پیشرفت آن باید هرچه سریعتر تشخیص داده شود تا اقدامات دندانپزشکی برای آن ها صورت گیرد.

معمولا دیابت به دو نوع 1 و 2 طبقه بندی می شود و وضعیت پیش دیابت به شرایطی گفته می شود که در آن سطح گلوکز خون افزایش می یابد. برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید تا سطح پیشرفت بیماری شما مشخص شود و جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری های دندان اقدام کنید.

بیماری دیابت، دندان و لثه

افراد مبتلا به دیابت که سطح گلوکز خونشان نامنظم است، نسبت به افراد بدون دیابت، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات دندانی و بیماری لثه هستند. این به این دلیل است که آنها مقاومت در برابر عفونت را کاهش داده اند و ممکن است به راحتی بهبود نیابند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، باید به سلامت دهان و دندان و مراقبت از دندان و همچنین حفظ سطح گلوکز خون در محدوده هدف توجه ویژه ای داشته باشید. هر 6 تا 12 ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در مورد چگونگی حفظ سلامت دندان ها و لثه های خود راهنمایی های لازم را انجام دهید.

دیابت یک بیماری شایع در سطح جهان است که مردان را بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار می دهد. اولین علائم و نشانه های دیابت می تواند در دهان رخ دهد، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان و صحبت با پزشک یا دندانپزشک در مورد هرگونه تغییر نیز می تواند منجر به تشخیص و درمان زود هنگام شود.

دندانپزشکی بیماران دیابتی - مراقبت از دندان
مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم: 8 عادت سالم برای رعایت بهداشت دهان و دندان

دیابت و مشکلات رایج سلامت دهان

بیماران دیابتی به دلیل اختلالات متابولیکی بیشتر دچار مشکلات دهانی و دندان می شوند. شایع ترین مشکلات دهان و دندان که افراد دیابتی را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از:

  • بیماری پریودنتال یا بیماری لثه
  • آبسه لثه
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت های قارچی، مانند برفک که به عنوان کاندیدیاز نیز شناخته می شود
  • لیکن پلان (یک بیماری پوستی التهابی و خود ایمنی)
  • زخم های دهان
  • اختلالات چشایی
  • دهان خشک و سوزش به دلیل سطح پایین بزاق

التهاب لثه در بیماران دیابتی

بیماری لثه شایع ترین مشکل سلامت دهان در میان افراد مبتلا به دیابت است. مرحله اول بیماری لثه، التهاب لثه است. این زمانی است که باکتری ها باعث خونریزی لثه، قرمز شدن و احساس درد در ناحیه دندان و لثه می شوند.

باکتری ها علاقه زیادی به خوردن شکر دارند و آن را به اسید آسیب رسان دندان تبدیل می کنند. دیابت کنترل نشده به معنای قند بیشتر در بزاق شما است و این به معنای ضیافت رایگان برای باکتری ها است.

وقتی باکتری ها جمع می شوند، با بزاق و تکه های باقی مانده غذا ترکیب می شوند و پلاک تشکیل می دهند. در نتیجه، منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و همچنین شستشو با دهانشویه ضد عفونی کننده آن را از بین می برد و التهاب لثه را بهبود می بخشد.

بیماری پریودنتیت

اگر لثه درمان نشود، می‌تواند به پریودنتیت تبدیل شود، یک نوع جدی‌تر از بیماری لثه که باعث فرسایش استخوان و بافت‌های نگهدارنده دندان‌های شما می‌شود. در بدترین حالت ممکن است دندان های خود را از دست بدهید.

اگر به طور منظم نخ دندان نکشید و مسواک نزنید، باکتری ها و پلاک ها روی دندان های شما تجمع می یابند. این باعث می شود لثه های شما از آنها دور شوند. این جیب ‌هایی را ایجاد می‌کند که باکتری ‌ها در آن نفوذ می‌ کنند و با بخش‌ های بیشتری از دهان، از جمله استخوان‌ها، جنگ می ‌کنند.

پریودنتیت را نمی توان در خانه درمان کرد و تنها با مسواک زدن و نخ دندان آن را بهبود بخشید. لازم است با یک متخصص پریودنتیست مشورت کنید تا دندان هایی که نیاز به جراحی دارند را تشخیص و اقدام به درمان آن کند.

دهان خشک در بیماران دیابتی

خانم هایی که سن بالایی دارند و به دیابت مبتلا هستند به مرور زمان تولید بزاق دهان آن ها کاهش می یابد. این مشکل می تواند شما را در معرض خطر خشکی دهان قرار می دهد. بزاق دهان، آنزیم هایی را می سازد که به باکتری ها حمله می کنند. بدون آن، باکتری ها بدون کنترل رشد می کنند. خشکی دهان نه تنها می تواند منجر به زخم شود، بلکه باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه نیز می شود. دندان پزشک شما حتما الزامات لازم را برای مشکل خشکی دهان شما در نظر می گیرد و داروهای خاصی را با دوز مناسب و زمان تعیین شده برای شما تجویز می کند.

ابتلا به عفونت دهان و دندان در بیماران دیابتی

قارچ‌ها همانند باکتری ها شکر و سایر مواد قندی را دوست دارند. به همین دلیل است که عفونت قارچی به نام برفک در افراد دیابتی رایج است. برفک می تواند باعث ایجاد لکه های سفید یا قرمز روی زبان و داخل گونه شود. گاهی اوقات به زخم های باز تبدیل می شوند.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، سیگار می‌کشید یا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، ممکن است بیشتر به برفک دهان مبتلا شوید. مخمر با شکر اضافی در بزاق شما رشد می کند و نقاط مرطوب مانند نواحی زیر دندان مصنوعی را نیز درگیر می کند. برفک فقط یکی از انواع عفونت های دهانی مانند عفونت های قارچی است که بیماری دیابت شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد.

دندانپزشکی بیماران دیابتی - دکتر لیلا عطایی

دیابت و سندرم سوزش دهان

یکی از مشکلاتی که بیماران دیابتی ممکن است به آن مبتلا شوند، سوزش دهان است. دو عامل مهم یعنی برفک دهان و خشکی دهان می توانند منجر به سندرم سوزش دهان شوند. در چنین حالتی ممکن است احساس کنید که دهان خود را با قهوه داغ کرده اید و احساس گزگز یا بی حسی داشته باشید حتی در برخی مواقع توانایی چشایی خود را از دست خواهید داد.

البته این مورد می تواند با افزایش سن ارتباط داشته باشد و این مشکل در همه افراد یکسان نباشد. در واقع مشکل از دست دادن چشایی چندان خطرناک نیست و می توانید کمبود طعم را با اضافه کردن شکر به غذای خود جبران کنید. اما اگر به مدت طولانی از این مشکل رنج می برید، می تواند خطر ابتلا به حفره و بیماری لثه را افزایش دهد.

پیشگیری از مشکلات دندان در بیماران دیابتی

بهتر است بسیاری از بیماری های دندان و لثه را قبل از اینکه گسترش یابد متوقف کنید. برای اینکار باید برخی موارد را در رژیم غذایی و نحوه زندگی خود رعایت کنید. نکات مهمی که بیماران دیابتی باید رعایت کنند عبارتند از:

  • قند خون خود را کنترل کنید.
  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید (از مسواک با موهای نرم استفاده کنید) و نخ دندان بکشید و با دهانشویه ضد عفونی کننده بشویید.
  • حداقل 30 دقیقه بعد از خوردن غذا قبل از مسواک زدن صبر کنید تا از مینای دندانی که توسط اسید موجود در غذا نرم شده است محافظت کنید.
  • اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، روزانه تمیز کنید و شب ها در محلول تمیز کننده قرار دهید.
  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.
  • هر 6 ماه یک بار چکاپ دندان انجام دهید. دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که این کار را بیشتر انجام دهید.
  • به دندانپزشک خود اطلاع دهید که دیابت دارید و چه داروهایی مصرف می کنید.
  • اگر انسولین مصرف می کنید، به دندان پزشک بگویید که آخرین دوز خود را چه زمانی مصرف کرده اید.

بهترین خدمات دندانپزشکی را از مطب دکتر لیلا عطایی دریافت کنید

همانطور که در این مقاله گفتیم، بیماران دیابتی بیشتر از همه درگیر مشکلات دهانی هستند و رعایت نکات بهداشتی و داشتن رژیم غذایی مناسب برای این افراد الزامی است. شرایط دندانپزشکی بیماران دیابتی متفاوت است و ملاحظات پزشکی مانند نوع دارو و مراقبت از دهان نسبت به افراد عادی فرق دارد.

کلینیک دکتر عطایی با تجربه چندین ساله و پرسنل حرفه ای تلاش می کند تا خدمات عالی و باکیفیت را به شما ارائه دهد. شما می توانید انواع درمان های دندانپزشکی مانند ارتودنسی، ترمیم دندان، جراحی دندان، بازسازی خط لبخند و غیره را در یک محیط کاملا بهداشتی از ما دریافت کنید.

ما بهترین لبخند را برای شما به ارمغان خواهیم آورد.

فهرست