کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد

طول عمر کامپوزیت دندان – دکتر لیلا عطایی

زیبایی دندان در دنیای امروز جزو یکی از مهم ترین اجزای زیبایی برای هر انسانی به شمار میرود، از همین رو بسیاری از افراد با استفاده از روش های مختلف مانند روش های درمانی و زیبایی در تلاش برای به دست آوردن این زیبایی هستند.

کامپوزیت دندان یکی از روش های پیشرفته در دنیای دندان پزشکی به شمار میرود که از محبوبیت بالایی در میان سایر روش های زیبایی دندان برخوردار است. بسیاری از افراد به دلیل قیمت پایین کامپوزیت دندان از این روش استقبال بیشتری میکنند تا بتوانند لبخندی زیباتر اما با هزینه ای کمتر بر روی لبان خود داشته باشند.

به طور کلی از کامپوزیت دندان برای مواردی همچون سفید کردن دندان، اصلاح و ترمیم ظاهر دندان ها و همچنین رفع شکستگی استفاده میشود.

عواملی که طول عمر کامپوزیت دندان را تحت تاثیر قرار میدهند

در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که عمر کامپوزیت دندان دائمی نبوده و میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف عمر آن کاهش پیدا کند در مقابل نیز عواملی وجود دارند که میتوانند در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان موثر باشند. طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه مقاله به بررسی هر کدام از این عوامل خواهیم پرداخت.

کامپوزیت دندان و مراقبتهای آن

نوع و کیفیت کامپوزیت مورد استفاده

با توجه به اینکه از چه برندی برای کامپوزیت دندان خود استفاده میکنید، دوام کامپوزیت دندان  شما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، از همین رو باید سعی کنید از برند های نامرغوب در کامپوزیت دندان خود اجتناب کنید.

برای مثال طول عمر نیر کامپوزیت میتواند بین 5 تا 7 سال و همچنین طول عمر کامپوزیت های با روکش سرامیکی میتواند بین 12 تا 25 سال باشد.

با مقایسه ساده بین طول عمر کامپوزیت دندان و و لمینت دندان میتوان گفت که کامپوزیت دندان از ماندگاری کمتری دارد اما نسبت به هزینه آن روش قابل قبول تری به شمار می رود.

لازم به ذکر است که طول عمر هر دو روش گفته شده با توجه به میزان رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین سایر عواملی که در ادامه ذکر خواهیم کرد میتوانند تحت تاثیر قرار بگیرند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله مرتبط را هم بخوانید: انواع برندهای کامپوزیت

مهارت دندانپزشک در نصب کامپوزیت

یکی از مهم ترین عواملی که میتواند در میزان ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان موثر باشد تجربه، تخصص و دانش دندان پزشک مورد نظر در نصب کامپوزیت است.

روش و تکنیکی که دندان پزشک در نصب کامپوزیت دندان به کار میگیرد در طول عمر آن تاثیر گذار خواهد بود. شما حتی اگر از بهترین برند و با کیفیت ترین نوع آن برای کامپوزیت دندان خود استفاده کنید.

اما دندان پزشک مورد نظر تخصص و مهارت لازم در انجام فرایند کامپوزیت را نداشته باشد امکان دارد شرایط نامطلوبی در طول عمر و دوام کامپوزیت دندان ایجاد شود. از همین رو باید حتما به میزان تجربه و مهارت دندان پزشک خود آگاهی داشته باشید. تا بتوانید با خیالی راحت اقدام به کامپوزیت دندان خود کنید.

انجام فرایند کامپوزیت دندان که به آن باندینگ نیز گفته میشود از مراحلی تشکیل شده است که در هر مرحله دندانپزشک باید با استفاده از مهارت و تمرکز خود به گونه ای آن را انجام دهد که بتواند طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش داده و دوام بیشتری به آن بدهد.

از این رو لازم است که قبل از شروع کار دندان های بیمار کاملا خشک باشد تا دندان پزشک بتواند به راحتی مواد رزینی را به روی سطح دندان بچسباند.

هزینه کامپوزیت دندان در مطب دکتر لیلا عطایی

محل و اندازه پر کردن

 با توجه به اینکه قصد داریم کدام قسمت از فک را کامپوزیت کنیم و همچنین چه اندازه از آن قرار است پر شود میتواند عمر و دوام آن تحت تاثیر قرار بگیرد. به دلیل اینکه فشار وارده به هر دندان با توجه به اینکه در کدام قسمت از دهان قرار دارد متفاوت است. برای مثال دندان های پشتی در هنگام جویدن غذا با فشار زیادی رو به رو هستند. که همین عامل در طول عمر کامپوزیت ها نیز تاثیرگذار است.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار میزان و وسعت پرکردگی دندان است که میتواند بر طول عمر کامپوزیت تاثیر گذار باشد.به این شکل که هرچه این میزان کمتر باشد امکان آسیب و ضربه به آن کمتر خواهد بود.

 مراقبت های بیمار بعد از کامپوزیت

یکی از فاکتور های مهم و ضروری در افزایش میزان دوام و طول عمر کامپوزیت دندان مراقبت های خود بیمار می‌باشد. اگر بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید میتوان گفت.یکی از مهم ترین قدم ها در جهت حفظ سلامتی و کیفیت دهان و دندان خود برداشته اید.

شما حتی اگر از بهترین برند های موجود برای کامپوزیت دندان خود استفاده کنید،.حتما لازم است که اصول مراقبتی و بهداشت دهان و دندان  را رعایت کنید. در غیر این صورت نباید انتظار طول عمر بالا برای کامپوزیت دندان خود داشته باشید.

کلینیک دندان پزشکی دکتر لیلا عطایی با ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی میتواند شما را در جهت انتخاب بهترین نوع کامپوزیت دندان راهنمایی کرده،.تا بتوانید ضمن استفاده هرچه بهتر از خدمات این کلینیک، با خیالی آسوده اقدام به انجام کامپوزیت دندان خود کنید.

نکاتی مهمی که بعد از کامپوزیت دندان باید رعایت کرد :

  • اگر دندان قروچه دارید حتما در طول شب از محافظ مخصوص دندان استفاده کنید
  • از استعمال دخانیات دوری کنید، چون در بلند مدت میتوانند به شدت بر روی کامپوزیت دندان شما تاثیر بگذاراند.
  • مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه احتمال فرسودگی هرچه بیشتر دندان را افزایش میدهد.
  • سعی کنید از گاز زدن مواد سفت خودداری کنید، زیرا امکان شکستن کامپوزیت دندان را به شدت بالا میبرد.
  • تا حد امکان در فواصل سه ماه و شش ماه اقدام به چک آپ دندان های خود کنید.تا از میزان سلامت آن آگاهی کامل داشته باشید.
  • اگر برای سلامت دندان های خود اهمیت زیادی قائل هستید سعی کنید سبک و عادت غذایی سالمی را برای خود انتخاب.
  • بعد از مصرف مواد غذایی استفاده از نخ دندان توصیه میشود تا باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها از بین برود.
  • مصرف نوشیدنی های رنگی مانند قهوه در میزان بالا میتواند ماندگاری کامپوزیت دندان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • حتما در طول روز مسواک بزنید و تا حد امکان این کار را دوبار در روز انجام دهید.

خدمات کامپوزیت دندان در مطب دکتر لیلا عطایی

همانطور که در مطالب بالا بیان شد.یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در عمر و دوام کامپوزیت دندان ها ، مهارت و تخصص دندان پزشک شما میباشد.

دکتر لیلا عطایی به همراه کادر حرفه ای و متخصص خود در جهت ارائه بهترین خدمات لازم برای کامپوزیت دندان های شما.از طریق ارائه مشاوره تخصصی و استفاده از بهترین تکنیک ها و روش ها در جهت کامپوزیت هر چه بهتر دندان های شما قدم برمی دارد.

فهرست