عادات بهداشتی دهان و دندان

8 عادت سالم برای رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ضروری است. دو بار مسواک زدن در روز و رفتن به مطب دندان پزشکی به صورت منظم در این راستا می‌بایست انجام بگیرد. با این حال، سلامت دهان و دندان چیزی فراتر از دندان خراب و بیماری های لثه است. تحقیقات نشان داده است که بین سلامت دهان فرد و سلامت کلی وی ارتباط وجود دارد. کارشناسان مشکلات بهداشت دهان و دندان را مسئله بهداشت جهانی می دانند. عادت بهداشتی دهان و دندان به سالم ماندن دندان‌های شما کمک می‌کنند.

در صورت عدم درمان، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می تواند منجر به درد، کاهش اعتماد به نفس و از دست دادن دندان شود. این مسائل ممکن است منجر به سوء تغذیه، مشکلات گفتاری و سایر چالش ها در کار، مدرسه یا زندگی شخصی شود. افراد با مراقبت مناسب دندان در خانه و مطب دندانپزشکی از این مشکلات جلوگیری خواهند کرد. در این مقاله 8 عادت بهداشتی دهان و دندان را معرفی می‌کنیم. به منظور آشنایی با این عادات و تاثیر آن‌ها در دندان‌ها با ما همراه باشید.

منظم مسواک بزنید

مسواک زدن از عادت بهداشتی دهان و دندان است. دوبار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می تواند به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند. اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دندان های خود دو بار در روز یکی از مهمترین روش ها برای از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز نگه داشتن دندان ها است. با این حال، مسواک زدن تنها در صورتی می تواند موثر باشد که از تکنیک صحیح برای این کار استفاده کرد.

افراد می‌بایست با حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و به خوبی جلو، عقب و بالای هر دندان را تمیز کنند. این روند باید بین 2 تا 3 دقیقه طول بکشد.

محکم مسواک زدن یا استفاده از مسواک با برس سخت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این امر شامل حساسیت دندان، آسیب دائمی به مینای محافظ روی دندان ها و فرسایش لثه می‌شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند از مسواک‌های نرم استفاده کنید. آنها همچنین می گویند که افراد باید مسواک خود را حداقل هر 3 ماه یکبار تعویض کنند.

بیشتر بدانید: تاثیر سلامت دهان و دندان بر سلامت روان

هر روز مسواک بزنید

از فلوراید استفاده کنید

فلوراید از عنصری در خاک زمین به نام فلورین به وجود می‌آید. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و ماده رایج در خمیر دندان و دهانشویه است. با این حال، برخی از محصولات دندانپزشکی حاوی فلوراید نیستند.

شواهد نشان می دهد که فقدان فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. حتی اگر شخص از دندان های خود مراقبت کند. بررسی اخیر نشان داد که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در صورتی که از فلوراید استفاده نمی کنید، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نخواهد کرد.

بسیاری از جوامع در ایالات متحده به منبع آب خود فلوراید  اضافه کرده اند. چندین سازمان این عمل را توصیه می کنند. از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و ADA.

مردم می توانند با تماس با دولت محلی خود بفهمند که آیا آب منطقه آنها حاوی فلوراید است یا خیر. افرادی که از آب چاه استفاده می کنند باید میزان فلوراید موجود در این آب را بررسی کنند تا از مقدار آن مطلع شوند. بسیاری از مارک های آب معدنی حاوی فلوراید نیستند.

یکبار در روز نخ دندان بکشید

استفاده از نخ دندان می تواند پلاک و باکتری ها را از بین دندان ها حذف کند. همچنین می تواند با از بین بردن بقایای مواد غذایی و مواد غذایی که بین دندان ها گیر کرده است، از بوی بد دهان جلوگیری کند.

اگرچه نتایج استفاده از نخ دندان برای طولانی مدت با کمبود مطالعات رو به رو است، اما ADA همچنان استفاده از آن را توصیه می کند. منبع CDCTrusted نیز می گوید که مردم باید از نخ دندان استفاده کنند.

اکثر متخصصان بهداشت دندان توصیه می کنند که نخ را به آرامی تا انتهای لثه فشار دهید و به پایین بکشید. از کشیدن نخ دندان به بالا و پایین بین دندان ها جلوگیری کنید. انجام این کار می تواند باعث درد شود و پلاک را به میزان موثر از بین نمی برد.

به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید

کارشناسان توصیه می کنند که هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. در طول معاینه معمول دندانپزشک، متخصص بهداشت دندان ها را تمیز می کند و پلاک و تارتار سفت شده را برمی دارد.

دندانپزشک علائم سوراخ، بیماری لثه، سرطان دهان و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را بررسی می کند. گاهی اوقات ممکن است از اشعه ایکس برای بررسی پوسیدگی دندان  نیز استفاده کنند.

نتایج یک مطالعه اخیر تأیید کرد که کودکان و نوجوانان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا از ایجاد پوسیدگی در دندان آن‌ها جلوگیری شود. با این حال  بزرگسالانی که عادات بهداشتی دهان و دندان خود را هر روز رعایت می کنند و در معرض مشکلات بهداشت دهان و دندان قرار ندارند می‌توانند فواصل طولانی‌تری را برای مراجعه به دندانپزشک برگزینند.

افراد می توانند در مورد تعداد دفعات نیاز به معاینه با دندانپزشک خود صحبت کنند. بسته به سابقه سلامتی، سن و سلامت کلی دندان ممکن است پاسخ متفاوت باشد. با این حال  هر کسی که متوجه تغییراتی در دهان خود شود باید به دندانپزشک مراجعه کند.

عادت بهداشتی دهان و دندان

سیگار نکشید

سیگار کشیدن به سیستم دفاعی بدن آسیب می رساند و این امر باعث می شود بدن نتواند بافت ها از جمله بافت های دهان را درمان کند. CDC سیگار عامل بیماری لثه نامیده است، در حالی که ADA هشدار می دهد که افرادی که سیگار می کشند ممکن است پس از عمل دندانپزشکی بهبودی آهسته ای را تجربه کنند. سیگار کشیدن همچنین بر ظاهر دهان تأثیر می گذارد و منجر به زرد شدن دندان ها و زبان می شود و می تواند در دندان بوی بد ایجاد کند.

از دهانشویه استفاده کنید

عادات بهداشتی دهان و دندان شامل استفاده از دهانشویه می‌شود. مطالعات نشان می دهد که استفاده از دهانشویه می توانند برای سلامت دهان و دندان مفید باشند. به عنوان مثال، یک تحقیق نشان داد که دهانشویه حاوی کلرهگزیدین ، ​​یک ماده ضد باکتریایی است که به کنترل پلاک و التهاب لثه کمک می کند.

 از دندانپزشک خود بپرسید که بهترین دهانشویه برای نیازهای فردی شما کدام است. دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود، اما مکمل آن‌ها محسوب می‌شود.

دهانشویه هایی که به بوی بد دهان و مشکلات دندانی کمک می‌کنند به صورت آنلاین در دسترس هستند.

غذاهای شیرین و نشاسته را محدود کنید

مصرف شکر می تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود. مطالعات همچنان نقش برجسته قند را در پیامدهای نامطلوب سلامت دندان نشان می دهند.

سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می کند که میزان مصرف قند خود را به کمتر از 10 درصد برسانند. محققان یک مطالعه سیستماتیک به این نتیجه رسیدند که کاهش این میزان به 5 درصد، خطر ایجاد پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی را بیشتر کاهش می دهد.

کارشناسان همچنین اعلام کرده اند که غذاهای نشاسته ای مانند نان، چیپس و ماکارونی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

نشاسته نخورید

به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید

یکی دیگر از عادت بهداشتی دهان و دندان نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های قنددار می‌باشد. نوشیدنی های شیرین منبع شماره 1 قندهای اضافی در رژیم غذایی معمولی افراد هستند. نوشیدن نوشابه، آب میوه یا سایر نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان‌ها شود. ADA نوشیدن آب یا چای بدون قند در طول روز را توصیه می‌کند.

فهرست