عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در دوران بارداری

اگر پوسیدگی دندان به محفظه داخلی آن که ریشه های عصبی در آن قرار دارند، برسد درد ناخوشایندی را احساس می کنید. در دوران بارداری تحمل این درد به هیچ وجه توصیه نمی شود و بهتر است پیشگیری شود. درمان عصب کشی دندان در دوران بارداری با برداشتن بافت های آلوده و عفونت موجود انجام می شود. در ادامه این مقاله در مورد تاثیر بارداری بر دندان وعوارض عدم عصب کشی دندان در دوران بارداری با شما صحبت خواهیم کرد.

در صورتی که با مشکل دندان یا عفونت دندان مواجه هستید، حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید و در هر مرحله ای از بارداری که هستید تحت نظر پزشک خود اقدام به درمان آن کنید.

تاثیر بارداری بر دندان و عصب دندان

دوران بارداری معمولا باعث می شود بیشتر در معرض عفونت قرار بگیرید که البته دلایل خاصی دارد. اما بدانید که خود بارداری باعث عفونت نمی شود. اگر قبل از دوران بارداری مشکل دندان داشته باشید، دوران بارداری زمینه وخیم شدن وضعیت دندان و عفونت را بدتر می کند. برخی از مشکلات دندان به ویژه عصب کشی نیاز به درمان فوری دارد. زیرا انجام ندادن این کار ممکن است مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

در دوران بارداری ممکن است تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار بگیرید که بر دندان های و لثه ها تاثیر می گذارد. علاوه براین، حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری موجب بالا رفتن اسید معده شده و در نتیجه با تماس دندان ها باعث فرسایش آن ها می شود. به همین دلیل، باید هر بار پس از استفراغ دهان خود را با آب بشویید و حتما مسواک بزنید.

عصب کشی دندان - دوران بارداری

دلیل عصب کشی دندان در دوران بارداری

اگر زن باردار به مشکلات عفونت دندان دچار باشد و نسبت به درمان آن اقدام نکند، ممکن است این مشکل را به کودک خود منتقل کند. از طرف دیگر، در دوران بارداری زن مجبور است که از هر نوع مواد غذایی مصرف کند و کمبودی های لازم را برطرف سازد. مصرف مواد قندی و قرار گرفتن در معرض باکتری ها زمینه را برای ابتلای کودک به مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان فراهم می کند. در صورتی که در اسرع وقت جهت درمان عفونت دندان اقدام نکنید، هر چند جزئی ممکن است به مرور زمان گسترش یافته و وضعیت وخیم شود.

به صورت عموم، درد و تورم لثه از علائم اولیه عفونت دندان است. این عفونت در ریشه و بافت های عصبی دندان بوجود می آید و ممکن است به بافت های اطراف دندان نیز سرایت کند و در نتیجه باعث عفونت لثه شود. مشکل اصلی اینجاست که عفونت لثه وارد جریان خون شده و می تواند برای سلامت جنین خطر ساز باشد.

اگر عفونت درمان نشود چه خطرات و عوارضی دارد

علاوه بر این، در صورت عدم درمان عفونت امکان تخریب ساختار استخوانی اطراف دندان بسیار بالاست. اگر جهت درمان عفونت اقدام نکنید دچار حساسیت دندان می شوید و به مرور زمان دندان شما لق شده و حتی ممکن است استخوان فک کوچک شود.

برخی از افراد به دلیل سهل انگاری، درد ناشی از عفونت دندان را نادیده می گیرند و از درمان های خانگی برای تسکین موقت درد استفاده می کنند. اما این را بدانید که با این کار نه تنها عفونت بهتر نمی شود، بلکه عفونت دندان گسترش یافته و نهایتا مجبور به کشیدن دندان آسیب دیده خواهید شد.

در بدترین حالت، ممکن است عفونت به وضعیت خطرناکی به نام عفونت خون تبدیل شود. در چنین شرایطی باکتری ها به جریان خون راه پیدا می کنند و نواحی دیگر بدن را آلوده می کنند.

بیشتر بدانید: مواردی که راجع به دندانپزشکی در دوران بارداری باید بدانید

زمان مناسب برای عصب کشی دندان

برخی از افراد فکر می کنند درمان عصب کشی در دوران بارداری خطرساز است. اما چنین نیست، بلکه عدم درمان عصب کشی و گسترش عفونت می تواند خطرات جبران ناپذیری را به  همراه داشته باشد. برای این کار حتما زیر نظر پزشک اقدام به درمان کنید. بهتر است فرآیند عصب کشی را در سه ماهه دوم بارداری انجام دهید. زیرا در سه ماهه اول که جنین در حال شکل گیری است می تواند بسیار خطرساز باشد.

اگر در دوران بارداری با هر گونه عفونت و یا ورم در دهان روبرو شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید و شرایط خود و بارداری خود را به ایشان توضیح دهید.

روش های جلوگیری از عصب کشی در دوران بارداری

در دوران بارداری باید بیش از پیش نکات بهداشتی را رعایت کنید تا با مشکلات دهان و دندان روبرو نشوید. برخی از مواردی که رعایت آن ها به شما کمک می کند تا نیاز به عصب کشی نداشته باشید، عبارتند از:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به دندان پزشکی و بررسی دندان ها در زمان های تعیین شده
  • پرهیز از خوراکی های قندی و شیرینی جات
  • شستن دهان پس از استفراغ
  • عدم مصرف نوشیدنی های اسیدی

افزایش کلسیم بدن در دوران بارداری

کلسیم به محافظت و استحکام استخوان های جنین بسیار مفید است. در دوران بارداری سعی کنید از مواد مغذی حاوی کلسیم استفاده کنید تا کلسیم مورد نیاز بدن و جنین را فراهم سازید. منابع غذایی که حاوی کلسیم هستند مانند شیر، پنیر، ماست، سویای غنی شده و غیره می باشد. برخی از انواع مغزها مانند بادام نیز حاوی مقدار زیادی کلسیم می باشد.

افزایش ویتامین D در دوران بارداری

ویتامین D به جذب کلسیم بدن کمک می کند. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می توانید براحتی ویتامین D را جذب کنید. مواد غذایی مناسب که حاوی ویتامین D هستند عبارت اند از: انواع ماهی، تخم مرغ،  شیر غنی شده، نان و غلات.

در صورتی که به اندازه کافی از ویتامین D بهره مند نمی شوید، می توانید از مکمل های ویتامین D بجای آن استفاده کنید.

عصب کشی دندان- دکتر لیلا عطایی

خطر اشعه ایکس حین درمان ریشه دندان

یکی از مراحلی که ممکن است ضمن جراحی ریشه دندان صورت گیرد و برای جنین خطرناک باشد اشعه ایکس است. این روش برای معاینه بهتر دندان و تشخیص میزان عفونت دندان انجام می شود. برخی از مطالعات اخیر نشان داده است که میزان اشعه ایکس در حدی نیست که روی جنین در حال رشد تاثیر منفی داشته باشد. زیرا فقط قسمت مشخصی از دندان را هدف قرار می دهد.

برای احتیاط بیشتر لازم است دندان پزشک از یک روپوش سربی به روی زن باردار استفاده کند تا از تابیدن اشعه ایکس به شکم جلوگیری نماید.

استفاده از داروی بی حسی حین درمان عصب کشی

از آنجائیکه بروز مشکلات دندانی در دوران بارداری رایج است، دندان پزشکان نیز در استفاده از داروهای بی حس کننده آگاه هستند. در فرآیند درمان عصب کشی از داروهای بی حس کننده ای استفاده می شود که برای زنان باردار بی خطر هستند. با این حال، میزان مورد استفاده از داروی بی حسی تا حد امکان کم است.

در صورت نیاز ممکن است به میزان کمتری تزریق شود تا بیمار درد کمتری احساس کند و در هنگام عصب کشی راحت باشد. زیرا درد موجب افزایش استرس و اضطراب می شود که برای جنین از داروی بی حسی نیز خطرناک تر است.

مراقبت های لازم قبل از بارداری

برای اینکه در دوران بارداری با مشکلات دندان، عفونت و بیماری های لثه مواجه نشوید، بهتر است قبل از بارداری بیشتر مراقب دندان و لثه های خود باشید. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی رعایت برخی از نکات بهداشتی قبل از بارداری الزامی است:

  • مسواک زدن دندان ها حداقل 2 بار در روز
  • استفاده از نخ دندان حداقل یکبار در روز
  • داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم
  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی های قندی
  • پرهیز از محصولات مخدرو الکلی
  • مراجعه به دندان پزشک هر 6 ماه یک بار

بهتر است قبل از بارداری به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا شما را در مورد نکات مهم و درمان های لازم قبل از بارداری راهنمایی کند. تا حد امکان درمان های عصب کشی را بعد از سه ماهه اول بارداری انجام دهید.

بهترین خدمات دندان پزشکی در کلینیک دکتر لیلا عطایی

همان طور که در این مقاله بیان کردیم، عصب کشی در زمان بارداری نه تنها خطرناک نیست، بلکه به دلیل جلوگیری از مشکلات آتی باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. دکتر لیلا عطایی، با تخصص حرفه ای خود انواع خدمات دندانپزشکی از قبیل ارتودنسی، جراحی دندان، ایمپلنت و غیره به شما ارائه می دهد.

از تمام خدمات ما با استفاده از تکنیک های نوین دندانپزشکی و در میحطی کاملا بهداشتی بهره مند شوید.

فهرست