عصب کشی دندان

عصب کشی دندان و روت کانال

عصب‌ کشی یا همان روت کانال و یا اندو است. قالب مردم روت کانال را با نام عصب کشی می‌شناسند. اما این اصطلاح خیلی در بین دندان پزشکان رایج نیست و همان‌طور که گفته شد به آن روت کانال و یا اندو می‌گویند. ما در این مقاله قصد داریم که عصب کشی دندان را به طور جامع بررسی کنیم و عللی که شخص نیاز به استفاده از عصب کشی پیدا می‌کند را بگوییم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

پوسیدگی دندان اکثراً از سطح رویی و مینای دندان آغاز می‌شود. دلیل این اتفاق هم رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. اگر بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها را مسواک نزنید و یا از نخ دندان و سایر مراقبت‌های دندانی استفاده نکنید؛ دندان شما به مرور زمان آسیب‌پذیر و پوسیده خواهد شد.

در مرحله شروع پوسیدگی دندان با تغیر رنگ همراه خواهد شد ولی دردی را احساس نخواهید کرد. اگر به دندان‌های آسیاب خود توجه کنید. متوجه برخی از قسمت‌ها می‌شوید که رنگش با سایر قسمت‌ها تفاوت دارد و دلیل به‌ وجودآمدن این اتفاق هم عدم رسیدگی و توجه کافی به بهداشت آن ها در هنگام مسواک زدن است. برخی از این تغیر رنگ‌ها با اندکی مراقبت و استفاده از مسواک و نخ دندان از بین می‌روند.

اما اگر آن بخشی از دندان که دچار تغییر رنگ شده با استفاده از مسواک و سایر مراقبت‌های بهداشتی از بین نرفت بدان معنی است که این پوسیدگی به سمت عاج دندان و ریشه آن پیشروی خواهد کرد.

عصب کشی

برخی از علائم پوسیدگی دندان عبارت‌اند از

  • درد خود به خودی دندان
  • دندان درد شبانه
  • تورم لثه
  • خارج شدن چرک از لثه و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن
  • درد دندان زمانی که غذا و یا نوشیدنی های سرد و گرم می‌خورید
  • تغییر کردن رنگ دندان
  • لق شدن دندان
  • درد دندان هنگام جویدن غذا و مواد غذایی

پوسیدگی شدید دندان

در این مرحله از پوسیدگی، هنگام خوردن آب و یا غذا به طور کمی احساس درد خواهید کرد. هنگامی که خوراکی های شیرین و ترش می‌خورید این درد را بیشتر حس خواهید کرد. زمانی که کار به این مرحله رسید بهتر است که هرچه زودتر به دندان پزشک مراجعه کنید و اقدام به ترمیم دندان خود نمایید. اگر پوسیدگی دندان شما فقط تا همین مرحله جلو رفته باشد با پر کردن آن می‌توان آن را درست کرد. اما اگر در رفتن و مراجعه به پزشک تعلیل کنید؛ پوسیدگی به ریشه دندان شما خواهد رسید و کار شما را سخت تر خواهد کرد.

در مرحله بعدی از پوسیدگی دندان، هنگام خوردن مواد غذایی و یا نوشیدنی‌های گرم و سرد احساس درد خفیفی خواهید کرد. دلیل این اتفاق هم این است که پوسیدگی باعث ایجاد التهاب در بافت‌های عروقی و عصب دندان شما شده است. حتی در مواردی باعث می‌شود که هنگام خوابیدن دندان شما به شدت دچار درد شود.

زمانی که پوسیدگی دندان شما به این مرحله برسد، شما نیاز به عصب کشی دندان خواهید داشت. در این مرحله ابتدا دندان هارا بی حس می‌کنند و بعد از آن اقدام به تراشیدن قسمت‌های پوسیده دندان می‌کنند. بعد از تراش دادن بعضی از قسمت‌های دندان، بافت‌های ملتهب و آسیب دیده دندان را خارج می‌کنند. سپس با استفاده از مواد ضد باکتری و مخصوص اقدام به پرکردن و ترمیم دندان‌های آسیب دیده می‌کنند.

شاید برای شما جالب باشد : ارتودنسی دندان

چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد

به طور کلی می‌توان گفت شما زمانی نیاز به عصب کشی پیدا خواهید کرد که قسمت داخلی و یا همان پالپ دندان شما دچار آسیب دیدگی شده باشد. در این مرحله یکی از بهترین راه ها برای حفظ کردن فرم و ساختار ظاهری دندان، خالی کردن و یا از بین بردن پالپ داخلی دندان است. این کار باید به نوعی انجام بگیرد که تاج دندان دست نخورده باقی بماند.

آسیب دیدگی بخش داخلی و پالپ دندان می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. برخی از این دلایل عبارت اند از:

  • وارد شدن ضربه و اسیب به دندان
  • به وجود آمدن ترک در دندان
  • پوسیدگی عمیق به دلیل عدم رسیدگی و درمان سوراخ‌های به وجود آمده در دندان
  • داشتن احساس تورم و گرما در لثه

توجه داشته باشید که، دندان پزشک برای تشخصی نهایی و مطمئن شدن از پوسیدگی و اسیب دیدن پالپ دندان از اشعه ایکس استفاده می‌کند.

عصب کشی

مراحل عصب کشی دندان

برای انجام دادن عصب کشی نیازمند یک فرایند درمانی هستیم که این فرایند شامل چند مرحله است. این مراحل را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

مرحله اول عصب کشی

در مرحله اول یک عکس رادیولوژِی از دندان ها باید تهیه کرد. علت این کار هم این است که دکتر دندانپزشک بتواند به درستی میزان پوسیدگی دندان را ببیند و دندان شمارا معاینه کند.

مرحله دوم عصب کشی

در مرحله دوم، دندان پزشک با استفاده از داروهای بی حسی اقدام به بی حس کردن دندان‌های شما استفاده می‌کند و شما را برای ادامه مراحل آماده می‌کند.

مرحله سوم عصب کشی

در این مرحله، دندان پزشک با تراش دندان قسمت های اسیب دیده و پوسیده دندان اقدام به از بین بردن و برداشتن قسمت های پوسیده دندان می‌کند. با این کار ساقه پالپ و قسمت داخلی دندان باز می‌شود و شرایط برای خارج کردن عصب های اسیب دیده مهیا می‌شود.

مرحله چهارم عصب کشی

در مرحله چهارم، پزشک با استفاده از ابزار مخصوص اقدام به خارج کردن عصب های عفونت کرده می‌کند.

مرحله پنجم عصب کشی

در این مرحله از عصب کشی، دندان پزشک بعد از اینکه عصب های اسیب دیده را از دندان خارج کرد. اقدام به خالی کردن و تمیز کردن کانال های ریشه دندان می‌کند. با انجام این کار کانال های ریشه دندان بزرگ تر می‌شود و به پزشک دسترسی بهتر و راحت تری برای ادامه درمان و پر کردن دندان می‌دهد. بعضی اوقات ممکن است انجام این فرایند چندین جلسه به طول انجامد.

در این هنگام پزشک برای جلوگیری از عفونت و یا تماس مستقیم با غذا و نوشیدنی اقدام به پر کردن موقتی دندان و تجویز دارو های آنتی بیویتیک می‌کند. البته ممکن است این فرایند نیاز به چند جلسه درمانی نداشته باشد و پزشک بتواند در همان روز بقیه مراحل را هم طی کند.

مرحله ششم عصب کشی

بعد از انجام این مراحل و رسیدن به مرحله ششم، پزشک باید قسمت هایی از کانال ریشه را که خالی کرده است مجدد پر کند. این کار با استفاده از مواد مخصوص پر کردن دندان انجام می‌پذیرد و با استفاده از این مواد، کانال‌های خالی ریشه را پر می‌کنند.

مرحله هفتم عصب کشی

در مرحله نهایی و مرحله هفتم از مراحل عصب کشی، پزشک اقدام به ترمیم دندان های پر شده می‌کند. در برخی حالات ممکن است دندان به دلیل پوسیدگی و پر کردن آن ها مقداری ضعیف و آسیب‌پذیر شود. به همین منظور و برای جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی دندان را به وسیله یک روکش می‌پوشانند. این روکش می‌تواند جنس های مختلفی مثل فلز، نقره و یا طلا داشته باشد.

مراقبت هایی که بعد از عصب کشی دندان انجام شوند

بعد از انجام عصب کشی دندان، نیازمند برخی مراقبت‌ها و رعایت نکات بهداشتی هستید. شما حتماً باید از نخ دندان استفاده کنید. همچنین بهتر است که حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. اما توجه داشته باشید که به طور صحیح مسواک بزنید.

مسواک زدن اگر به صورت نامناسب و غلط انجام شود. نه تنها کمکی به دندان‌های شما نمی‌کند بلکه به آن ها اسیب هم می‌زند. سفت و محکم مسواک زدن می‌تواند به لثه‌ها اسیب بزنید. همچنین این کار باعث نازک شدن مینای دندان شود. توجه کنید تا جایی که می‌توانید به صورت افقی مسواک نزنید و برای این کار از مسواک‌های نرم استفاده کنید.

عمر دندان‌های عصب کشی شده به طور معمول زیاد است. به این دلیل که در انجام این فرایند به اتصالات نگهدارنده دندان کاری ندارند و تنها قسمت داخلی دندان و بافت عصب دیده ریشه را بر می‌دارند. همه این‌ها موجب می‌شود که عمر دندان‌هایی عصب کشی می‌شوند زیاد باشد.

خطرات احتمالی و عوارض عصب کشی دندان

هرچند که این درمان برای بهبودی دندان های شما انجام می‌شود اما گاهی ممکن است دندان ها به دلیل پوسیدگی و یا مراحل عصب کشی ضعیف شوند و از بین بروند.

همچنین اگر ابزار و وسایل استفاده شده برای انجام عصب کشی دندان شما به درستی تمیز نشده باشد و آلوده باشد. احتمال ابتلای شما به آبسه دندان را افزایش می‌دهد.

اگر قصد انجام عصب کشی و روت کانال دندان خود را دارید بهتر است با مراجعه به یک پزشک متخصص و مجرب از ایجاد خطرات احتمالی آن جلوگیری کنید.

ما در کلینیک خانم دکتر لیلا عطایی امکان ارائه انواع خدمات درمانی و زیبایی، با بهترین کیفت و متریال به شمارا داریم و پذیرای شما عزیزان هستیم.

اگر سؤال و نظری دارید در قسمت کامنت سؤال خود را از ما بپرسید، ما در اسرع وقت در کلینیک خانم دکتر لیلا عطایی پاسخ گوی سؤالات شما خواهیم بود.

فهرست