عفونت دندان و گلو درد

عفونت دندان و گلو درد

رابطه بین عفونت دندان و گلو درد از مشکلاتی است که خیلی ها آن را تجربه کرده اند. این حقیقت است که عفونت دندان در بیشتر مواقع ممکن است باعث گلو درد شود یا برعکس. برای اینکه متوجه شوید مشکل اصلی کجاست حتما به دندان پزشک مراجعه کنید. در این مقاله شما را با موارد مهمی که از دلایل عفونت دندان و یا گلو درد می شود آشنا می سازیم.

عفونت دندان عقل و گلو درد

در بیشتر مواقع دیده شده است که ارتباط بین عفونت دندان و گلو مربوط به عفونت دندان عقل می باشد. عفونت دندان عقل یکی از عارضه های شایع است که اکثر افراد به آن دچار می شوند. به دلیل عدم وجود فضای کافی برای رشد طبیعی دندان عقل ممکن است به صورت نهفته درآیند. حتی اگر به طور کامل از لثه خارج نشوند بازهم در شستن و نظافت آن نیز دچار مشکل خواهید شد. تمام این مشکلات می تواند باعث عفونت دندان شود.

دندان عقل، از دندان های آسیاب بزرگ سوم یا مولار سوم است که در سن 17 تا 21 سالگی رشد می کند. در برخی از موارد ممکن است هنگام رشد دندان عقل یا عفونت دندان عقل هیچ گونه درد خاصی را احساس نکنید. در مقابل کسانی هستند که با علائمی مانند تورم، درد فک، گوش درد یا گلو درد مواجه می شوند.

مشکلات سینوسی ناشی از عفونت دندان و گلو درد

یکی از علائم شایع عفونت دندان، گلو دردهای مکرر است. این دو عارضه اغلب با هم اتفاق می افتد و این نوع گلو در ارتباطی با سرما خوردگی یا آنفلوانزا ندارد. گاهی ممکن است عفونت دندان عقل مشکلات سینوسی برای شما ایجاد کند و از سردردهای وخیم و یا آبریزش بینی رنج ببرید.

عفونت های دندان ممکن است به صورت آبسه های دندانی پدید آیند که در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شوند. این آبسه ها حاوی چرک هستند که در نوک ریشه های دندانی رشد می کنند. در صورت ابتلا به این نوع آبسه ها درد شدیدی در ناحیه فک و گلوی خود احساس خواهید کرد. حتی ممکن است غدد لنفاوی اطراف گردن و گلوی شما نیز متورم شوند و در هنگام خوردن و نوشیدن مشکل داشته باشید.

عفونت دندان و گلو درد - درمان عفونت

شاید مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد: چه زمانی برای جراحی دندان عقل مناسب است

علائم عفونت دندان و درد ناحیه گلو

متاسفانه درد ناشی از عفونت دندان بسیار شدید است و در برخی از موارد ممکن است این درد به نواحی دیگر بدن مانند گوش، فک پایین، گردن سرایت کند و باعث بالا رفتن نبض شود. متورم شدن لثه، تغییر رنگ زبان و بوی بد دهان نیز از علائم دیگر عفونت دندن است که زمان نسبتا طولانی را در بر می گیرد تا بهبود یابد.

به صورت عموم علائم عفونت دندان می تواند هرکدام از موارد زیر باشد که در برخی از افراد متفاوت است. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • تورم گلو و قسمتی از صورت
  • تورم و حساسیت غدد لنفاوی زیر فک
  • احساس درد هنگام خوردن و جویدن غذا
  • حساسیت به دمای سرد و گرم
  • بیخوابی
  • مشکل در خوردن، تنفس و بلعیدن غذا
  • بوی نامطبوع دهان در صورت پاره شدن آبسه

عفونت دندان و درد در ناحیه فک

دلیل اینکه عفونت دندان باعث ایجاد درد در ناحیه فک می شود این است که عصب زیر تاج دندان در استخوان فک ریشه دارد. در صورتی که دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته در حال رشد باشد، عفونت دندان عقل می تواند این اعصاب را تحت تاثیر قرار دهند و باعث ایجاد فشار شوند. این درد به مرور زمان حساسیت و سفتی فک را به همراه خواهد داشت حتی ممکن است نتوانید دهان خود را باز کنید.

برای اینکه از درد و ورم ناحیه عفونت کمتر رنج ببرید، بهتر است از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید و دهان و دندان های خود را در معرض دمای خیلی سرد یا گرم قرار ندهید.

درمان ریشه دندان

مبتلا شدن به عفونت دندان، مشکلات بسیاری را برای شما بوجود می آورد. هنگامی که عفونت و پوسیدگی دندان به ریشه و عصب دندان برسد، راهی غیر از درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان وجود ندارد. عصب کشی دندان یک روش درمانی است که سبب تخلیه عفونت موجود در کانال های دندان می شود.

درمان ریشه دندان یا عصب کشی می تواند بدون درد برای شما انجام شود و با توجه به دستور دندانپزشک و اندازه پوسیدگی دندان عمل پاک سازی عفونت کانال های دندان صورت می گیرد.

درمان های خانگی برای کاهش درد ناشی از عفونت دندان

اگر به عفونت دندان دچار شدید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را بررسی کند. با این حال، می توانید در خانه از برخی درمان های سنتی استفاده کنید تا درد ناشی از عفونت و گلو را تا حدالامکان کاهش دهید.

شستشو با آب نمک: استفاده از محلول آب و نمک، می تواند سرعت رشد باکتری ها و عفونت را کنترل کند.

استفاده از آب اکسیژنه: آب اکسیژنه را طبق دستورالعمل شرکت سازنده با آب مخلوط کنید و از آن به عنوان دهان شویه خانگی استفاده کنید. این محلول، خاصیت ضد باکتری داشته و می تواند درد و عفونت دندان عقل را کاهش دهد.

استفاده از کمپرس سرد: استفاده از کیسه آب سرد روی ناحیه متورم می تواند درد را تا حدی کاهش دهد.

درمان خانگی با روغن میخک: گیاه میخک خاصیت ضد باکتری دارد. با آغشته کردن یک تکه پارچه کتان به روغن میخک می توانید درد ناشی از عفونت دندان و ورم آن را کاهش دهید.

عوارض عفونت دندان

درصورتی که به درد دندان و یا عفونت دندان دچار هستید، حتما در اسرع وقت اقدام به درمان آن کنید. اگر در درمان عفونت دندان سهل انگاری کنید ممکن است به مشکلات دیگر مانند کیست دندان، گلودرد مزمن و غیره مواجه شوید.

برخی از عوارض دندان عبارتند از:

کیست دندان: در صورت ابتلا به عفونت دندان، حفره ای در قسمت پایین دندان بوجود می آید که حاوی ماده ای به شکل مایع است. ایجاد کیست می تواند باعث بروز بیماری های دیگر نیز شود. دکتر دندانپزشک ممکن است توسط داروهای آنتی بیوتیک این کیست ها را از بین ببرد.

عفونت خونی: یکی از عوارض عفونت دندان، عفونت استخوان یا کورک استخوانی است. این مشکل زمانی رخ می دهد که عفونت به جریان خون راه پیدا کند و باعث تب، تهوع و درد شدید در ناحیه استخوان شود.

ایجاد لخته در سینوس های مغز: این مسئله بسیار نادر است اما باید نسبت به عفونت دندان جدی عمل کنید. زیرا در صورت عدم کنترل عفونت به سرعت به نواحی دیگر بدن منتشر می گردد.

عفونت دندان و گلو درد - عوارض عفونت دندان

برخی از عوارض ناشی از عفونت دندان در بدن

عفونت به صورت عموم، خطرناک است و باید به دنبال درمان آن باشید. اگر علائم عفونت دندان درمان نشود، ممکن است به سایر نقاط بدن سرایت کند و زندگی فرد را تهدید کند. برخی از عوارض و خطرات عفونت دندان در بدن قرار ذیل می باشد:

  • احساس ناخوشی، سردرد، خستگی و سرگیجه
  • تب، عرق کردن و گر گرفتن پوست
  • تورم صوت
  • دهیدراته شدن بدن
  • افزایش ضربان قلب
  • بالا رفتن نبض
  • درد شکم به همراه اسهال و استفراغ

درمان عفونت دندان با دندانپزشک متخصص، لیلا عطایی

در صورتی که عفونت دندان تشدید شود ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند گلودرد شود. بسیاری از افراد که دندان درد را تجربه کرده اند، سردردهای شدید، گلو درد، درد فک و تورم صورت را نیز تحمل می کنند. قبل از هر چیز عامل اصلی آن را پیدا کنید و یا به پزشک مراجعه کنید.

دکتر لیلا عطایی، با تخصص عالی در زمینه دندانپزشکی تلاش می کند تا با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها، بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. شما می توانید هر گونه خدمات دندان پزشکی همچون، ارتودنسی، روت کانال تراپی، بازسازی خط لبخند، جرم گیری دندان و غیره را در محیطی کاملا بهداشتی از ما دریافت کنید.

فهرست