علل بوی بد دهان

علل بروز بوی بد دهان و روش های درمان آن

بوی بد دهان یک مشکل رایج است که می تواند باعث ناراحتی روانی قابل توجهی شود. علل بوی بد دهان در همه افراد متفاوت است و باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. در ادامه مقاله شما را با علل شایع بوی بد دهان و روش های درمانی آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بیماری هالیتوزیس یا بوی بد دهان

به طور تقریبی از هر ۴ نفر ۱ نفر از مشکل بوی بد دهان رنج می برد. بوی بد دهان ناشی از پوسیدگی دندان و بیماری لثه سومین دلیل شایعی است که اکثر افراد را درگیر خود کرده است.

در برخی از موارد، علل بوی بد دهان ناشی از بقایای غذا در بین دندان، لثه و تجمع باکتری است. کسانی که از ارتودنسی استفاده می کنند ممکن است به دلیل گیرماندن تکه های غذا بیشتر دچار بوی بد دهان شوند.

درمان‌های خانگی ساده و تغییرات سبک زندگی، مانند بهبود بهداشت دهان و دندان و ترک سیگار، اغلب می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. با این حال، اگر بوی بد دهان ادامه پیدا کرد، توصیه می شود برای بررسی علل زمینه ای به پزشک مراجعه کنید.

علائم بوی بد دهان

بوی بد دهان بسته به عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا بوی دهان شما را بسنجد، زیرا ممکن است خودتان متوجه نشوید.

اگر کسی در دسترس نیست، یکی از راه های بررسی بو این است که مچ دست خود را لیس بزنید، بگذارید خشک شود و سپس آن را بو کنید. بوی بد در این ناحیه از مچ دست احتمالاً نشان دهنده ابتلا به هالیتوزیس است.

برخی از افراد نگران تنفس خود هستند، حتی اگر بوی دهانشان کم باشد یا اصلاً بوی بدی نداشته باشد. این وضعیت هالیتوفوبیا نامیده می شود و می تواند منجر به رفتارهای وسواسی در پاکسازی دهان شود. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دقیق تر تشخیص داده شود.

علل بوی بد دهان - دکتر لیلا عطایی

بیشتر بدانید: 8 عادت سالم برای رعایت بهداشت دهان و دندان

چگونه غذا بر تنفس تأثیر می گذارد

اساساً، تمام غذای خورده شده در دهان شما شروع به تجزیه شدن می کند. همچنین غذاها در جریان خون شما جذب می شوند و به سمت ریه ها حرکت می کنند و بر هوایی که بازدم می کنید تأثیر می گذارد. اگر غذاهایی با بوی تند (مانند سیر یا پیاز) می خورید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حتی دهانشویه فقط بو را به طور موقت از بین می برد. تا زمانی که غذاها از بدن شما عبور نکنند، بو به طور کامل از بین نمی رود. سایر غذاهای رایج که می توانند باعث بوی بد دهان شوند عبارتند از:

  • پنیر
  • پاسترامی
  • ادویه های خاص
  • آب پرتقال یا نوشابه
  • الکل

هنگامی که بدن شما چربی را تجزیه می کند، این فرآیند مواد شیمیایی آزاد می کند که می تواند بوی نامطبوعی به نفس شما بدهد.

علل بوی بد دهان

تنباکو: فرآورده های تنباکو باعث ایجاد انواع بوی بد دهان می شوند. علاوه بر این، آنها شانس ابتلا به بیماری لثه را نیز افزایش می دهند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

غذا: تجزیه ذرات غذا گیر کرده در دندان می تواند باعث ایجاد بو شود. برخی غذاها مانند پیاز و سیر نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پس از هضم آنها، بقایای تجزیه شده غذا در خون به ریه ها منتقل می شود که در آنجا می توانند بر تنفس تأثیر بگذارند.

رژیم‌های غذایی ناخواسته: برنامه‌های غذایی ناشتا و کم کربوهیدرات می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. این به دلیل تجزیه چربی های تولید کننده مواد شیمیایی به نام کتون است. این کتون ها عطر قوی دارند.

جسم خارجی: بوی بد دهان در صورت وجود جسم خارجی در حفره بینی بویژه در کودکان ایجاد می شود.

بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باعث می شود تا ذرات ریز غذا که باعث ایجاد بوی بد دهان میشوند، از بین برود. اگر مسواک زدن منظم نباشد، لایه ای از باکتری به نام پلاک ایجاد می شود که این پلاک ها می تواند لثه ها را تحریک کرده و باعث ایجاد التهاب بین دندان ها و لثه ها شود. پروتزهایی که به طور منظم یا به درستی تمیز نمی شوند نیز می توانند حاوی باکتری هایی باشند که بیماری هالیتوزیس را گسترش دهد.

تاثیر بیماری و داروها در ایجاد بوی بد دهان

داروها: برخی از داروها می توانند بزاق را کاهش دهند و در نتیجه باعث افزایش بوی نامطبوع در دهان شوند. سایر داروها می توانند با تجزیه شدن و انتشار مواد شیمیایی در تنفس، بو ایجاد کنند. به عنوان مثال می توان به نیترات های مورد استفاده برای درمان آنژین، برخی از مواد شیمیایی شیمی درمانی و برخی آرام بخش ها مانند فنوتیازین ها اشاره کرد. افرادی که مکمل های ویتامین را در دوزهای زیاد مصرف می کنند نیز مستعد بوی بد دهان هستند.

بیماری‌های دهان، بینی و گلو: گاهی اوقات، سنگ‌های کوچک پوشیده از باکتری‌ها روی لوزه‌های پشت گلو ایجاد می‌شوند و بو ایجاد می‌کنند. همچنین عفونت یا التهاب در بینی، گلو یا سینوس ها می تواند باعث هالیتوزیس شود.

بیماری ها: برخی از سرطان ها، نارسایی کبد و سایر بیماری های متابولیک به دلیل ترکیبات خاصی از مواد شیمیایی که تولید می کنند، می توانند باعث هالیتوزیس شوند. بیماری رفلاکس معده به مری به دلیل بازگشت اسیدهای معده می تواند باعث بوی بد دهان شود.

خشکی دهان: بزاق به طور طبیعی دهان را تمیز می کند. اگر دهان به طور طبیعی به دلیل بیماری خاصی مانند خشکی دهان خشک یا خشک باشد، ممکن است بو ایجاد شود.

علل بوی بد دهان - درمان بوی بد دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری از بوی بد دهان

چند راه سریع و آسان برای از بین بردن بوی بد دهان وجود دارد. فقط به یاد داشته باشید، بوی چیزی که می خورید می تواند تا زمانی که غذا به طور کامل از بدن شما خارج شود، باقی بماند.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا بقایای مواد غذایی و پلاک ها از بین برود. فراموش نکنید که زبان را نیز مسواک بزنید یا از زبان خراش استفاده کنید. باکتری های روی زبان می توانند باعث بوی بد دهان شوند. اگر بعد از غذا نمی توانید مسواک بزنید، دهان خود را به خوبی با آب بشویید تا حداقل شل شده و آن ذرات به دام افتاده آزاد شود. مسواک خود را هر 2 تا 3 ماه یا بعد از بیماری تعویض کنید.

یک بار در روز از نخ دندان یا پاک کننده بین دندانی برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک بین دندان ها استفاده کنید. دو بار در روز با دهانشویه آنتی باکتریال بشویید. دهانشویه ضد عفونی کننده می تواند به از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند.و پلاک هایی که می تواند منجر به التهاب لثه، شکل اولیه و خفیف بیماری لثه شود، کمک کند.

افزودن یک شوینده فلوراید به برنامه روزانه شما می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. پروتزهای مصنوعی باید در شب برداشته شوند.و قبل از قرار گرفتن در دهان صبح روز بعد، کاملا تمیز شوند. بریس ها و نگهدارنده ها را طبق دستور دندانپزشک خود تمیز کنید.

داشتن رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از بوی بد دهان

آب زیاد بنوشید، زیرا این کار دهان شما را مرطوب نگه می دارد. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات بدون قند نیز تولید بزاق را تحریک می کند که به شستشوی ذرات غذا و باکتری ها کمک می کند.

میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر بخورید. سیب، هویج، کرفس و سایر میوه ها و سبزیجات سفت به پاک کردن پلاک های ایجاد کننده بو و ذرات غذا از دهان شما کمک می کنند.

به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با معاینه حرفه ای هر گونه بیماری پریودنتال، خشکی دهان یا سایر مشکلاتی که ممکن است علت بوی بد دهان باشند، مشخص می شود.

ارائه خدمات دندانپزشکی در کلینیک دکتر لیلا عطایی

تمام توضیحاتی که مربوط به بوی بد دهان و عوامل تاثیرگذار بر آن می شود در این مقاله به آن اشاره شد. توصیه می کنیم، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی درست و مراجعه به دندان پزشک را فراموش نکنید.

دکتر لیلا عطایی، با تجربه و تخصص حرفه ای خود در زمینه دندان پزشکی انواع خدمات ترمیم دندان، جراحی، روت کانال تراپی، دنتال لیفتینگ و غیره را در محیطی کاملا آرام و با رعایت اصول بهداشتی به شما ارائه می دهد.

فهرست