دندان پزشکی در زمان بارداری

مراجعه به دندان پزشکی در زمان بارداری

در زمان بارداری، خانم های باردار تمایل بیشتری برای استفاده از مواد قندی را دارند.  به دلیل تغییرات هورمونی، مکشلاتی در لثه و دندان ها ممکن است پیش بیاید و کار مسواک زدن و حتی جویدن غذا را برای خانم های باردار سخت کند. به همین دلیل، مراجعه به دندان پزشکی در زمان بارداری یکی از مهم ترین و اصلی ترین دقدقه های خانم های باردار است. ما در این مقاله سعی در بررسی این موضوع  داریم پس تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

سه ماهه دوم بارداری، بهترین و کم خطر ترین زمان برای مراجعه به دندان پزشکی در زمان بارداری است. به این دلیل که در سه ماهه اول بارداری جنین در حال شکل گیری است و استفاده از داروها و یا بروز عفونت های دندانی ممکن است در روند رشد جنین تاثیر بگذارد. همچنین در سه ماهه سوم بارداری هم استفاده از یونیت های دندان پزشکی و دراز کشیدن روی آن ها برای خانوم های باردار ممکن است کمی سخت باشد. و همین دلایل باعث میشوند تا سه ماهه دوم بارداری کم خطر ترین زمان برای مراجعه به دندان پزشکی باشد.

این مطلب را مطالعه نمایید: ساختمان دندان

آیا پر کردن دندان در دوران حاملگی خطرناک می باشد

در زمان بارداری، استفاده از موادی که در آن ها جیوه وجود داشته باشد، ممکن است خطرناک باشد و بر سلامت مادر و فرزند تاثیر بگذارد. به هیمن دلیل پزشکان حتی استفاده از غذاهایی که در ان ها امکان وجود الودگی باشد را منع میکنند. غذا هایی مانند ماهی و میگو و… .

امالگام و یا سایر مواد جیوه ای در پر کردن و کامپوزیت دندان ممکن است خطر ناک باشد.  پزشکان توصیه میکنند تا از این موارد کم تر استفاده شود.

در هنگام انجام برخی از خدمات دندان پزشکی مانند پر کردن دندان از داروهای بی حسی استفاده میکنند. این دارو های بی حسی اگر از گروه B باشند بی خطر هستند و میتوان از آن برای بی حس کردن دندان خانم های بارداراستفاده کرد. یکی از این دارو ها لیدوکائین است که از جمله داروهای بی حسی بی خطر است.

برخی از خانم های باردار از پرکردن دندان خود در زمان بارداری ترس دارند. اما باید گفت که پرنکردن دندان پوسیده در این زمان میتواند بسیار خطرناک تر باشد. به این دلیل که اگر این دندان ها درست نشوند.پوسیدگی و عفونت به ریشه دندان ها رسیده.  این اتفاق باعث میشود عفونت از طریق مجاری خونی در بدن مادر و همچنین جنین گسترش یابد.  پس بهترین کار این است که اگر دندان پوسیده ای دارید بدون هیچ تریدی اقدام به ترمیم آن کنید.

بارداری

آیا عکسبرداری از دندان برای یک خانم باردار مضر است

اشعه های ایکس امروزی و مدرن، دوز تابش کمی دارند. از این نظر مشکلی برای خاانم ها باردار نخواهند داشت. با این وجود در هنگام عکس برداری با اشعه ایکس، با استفاده از یک پیش بند سربی اقدام به محافظت از خانم های باردار میکنند.

نکته مهم برای دندانپزشکی در دوران حاملگی و بارداری

1) انجام کار های زیبایی دندان بهتر است که بعد از گذراندن دوره بارداری انجام شود.

2) در زمان نشستن بر روی یونیت دندان پزشکی پاهای خود را روی هم قرار ندهید تا خون به درستی جریان داشته باشد.

3)بهتر است برای معاینه دندان در دوران بارداری به جهت معیانه و یا ویزیت به مطب دندان پزشکی مراجعه کرده تا پزشک با چک کردن دندان های شما بتواند متوجه شود که مشکلی در دندان های خود دارید یا خیر. تا اگر مشکلی وجود داشت بتواند سریعا اقدام به رفع آن مشکل کند و از گسرش آن جلوگیری کند.

4) اگر به بوی خمیر دندان حساس شده اید. میتوانید از خمیر دندان های بی بو استفاده کنید تا دچار حالت تهوع نشوید.

5) توجه داشته باشید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و درنهایت عفونت دندان ها باعث میشود تا ریسک زایمان زودرس در خانم های باردار 7 برابر بیشتر شود. پس توجه و رعایت نکات بهداشتی میتواند نقش خیلی مهمی در این دوران داشته باشد.

6)در سه ماهه اول بارداری و به دلیل تغییر سطح هورمون ها، خانم های باردار دچار حالت تهوع میشوند. این حالت تهوع باعث میشود تا اسید معده به دندان ها برخرود کند و در نهایت باعث پوسیدگی دندان ها شود. به همین دلیل برای از بین بردن این حالت و خنثی کردن آن بهتر است که بعد از اینکه حالت تهوع به شما دست داد، دندان های خود را بشیویید تا از پوسیدگی دندان ها در امان باشید.

فهرست