مراقبت از دندان در کهنسالی

مراقبت از دندان در کهنسالی

مراقبت از دندان در کهنسالی

در این مقاله راجع به مشکلات رایج دندان و نحوه مراقبت از دندان در کهنسالی صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جهان با تغییرات قابل توجهی در جمعیت سالمندان روبرو است. در کنار این، بیشتر افراد مسن در حال حاضر دندان های خود را برای مدت طولانی تری نگه می دارند. اما این امر در کهنسالی رو به ضعیف شدن می رود.

سالم نگه داشتن دندانهای طبیعی ما به این معنی است که نیاز بیشتری به مراقبت روزانه، درمان دندانپزشکی و کارهای ترمیمی و همچنین مراقبت از دندانهای خراب داریم. بیماران سالخورده به دلیل کاهش تحرک و همچنین از دست دادن توانایی بدنی، در مراقبت از سلامت دهان و دندان افراد مسن با مشکلات و مشکلات بیشتری روبرو می شوند.

سالمندانی که از سلامت دهان و دندان رنج می برند ممکن است درد و ناراحتی داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در خوردن و آشامیدن دچار مشکل شوند. این می تواند منجر به مشکلات تغذیه ای شود و بر سلامت آنها تأثیرات منفی بگذارد.

این مهم است که افراد سالمند نیز برای حفظ سلامت دهان و دندان تلاش کنند و هر چند وقت یکبار برای بررسی دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سلامت دهان و دندان می توانید مقاله 8 عادت سالم برای رعایت بهداشت دهان و دندان را مطالعه نمایید.

مراقبت از دندان در کهنسالی - دکتر لیلا عطایی

مشکلات رایج دندان در افراد مسن

با بالا رفتن سن، ممکن است لثه ها نرم شوند و دندان ها کمی حساس تر شوند. دندانپزشک شما می تواند بهترین روش های مسواک زدن را برای کنترل هرگونه مشکل لثه به شما نشان دهد. همچنین برای مقابله با حساسیت، دهانشویه مخصوصی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

اگر در دست ها یا بازوها مشکل دارید یا بینایی شما ضعیف است، تمیز کردن صحیح دندان ها برای شما دشوارتر می شود. شما می توانید راهنمایی های لازم را در مورد بهترین وسایل مورد استفاده دندان اخذ کنید.

اگر در گذشته برخی از دندان های خود را از دست داده اید و پل یا دندان مصنوعی دارید، ممکن است نیازها و مشکلات نظافتی خاصی داشته باشید.

بیماری لثه

بیماری لثه در اثر تجمع باکتری هایی به نام پلاک ایجاد می شود. پلاک ممکن است دائما روی دندان های شما ایجاد شود. حذف این پلاک برای جلوگیری از التهاب لثه، تورم و درد بسیار مهم است. اگر پلاک برداشته نشود، بیماری لثه به مرور زمان بر استخوان زیر لثه تأثیر می گذارد. چون استخوان از ریشه دندان پشتیبانی می کند، بنابراین ممکن است دندان های شما به تدریج شل شوند.

چگونه بفهمیم بیماری لثه دارید یا خیر

از آنجا که اغلب بدون درد است، بسیاری از مردم ممکن است متوجه بیماری لثه نشوند. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند
  • دندانهای شل شده
  • عقب نشینی لثه ها
  • بوی بد دهان

البته قابل ذکر است که این علائم در همه افراد یکسان نیست.

مراقبت از دندان در کهنسالی - تمیز کردن دندان مصنوعی

علائم پوسیدگی دندان در کهنسالی

اگر شخصی در سن جوانی و میانسالی از دندان های خود به خوبی مراقبت کرده باشد، در سن پیری ممکن است به دلیل ناتوانی جسمی و دلایل دیگر دچار پوسیدگی دندان شوند. به عنوان مثال، تجمع پلاک دندان می تواند باعث التهاب لثه و در نهایت پوسیدگی دندان شود.

پوسیدگی در صورت مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین نیز ایجاد می شود. هنگام عقب نشینی لثه، خطر پوسیدگی در لبه لثه زیاد است. چرا که ریشه دندان توسط مینای دندان محافظت نمی شود.

جلوگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان

پلاک دندان را به طور کامل در شب و حداقل یک بار در طول روز از دندان های خود و یا دندان مصنوعی کاملاً بردارید.

بسیاری از خمیردندان های خاص در بازار موجود هستند اما  سعی کنید از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. اینکه چه خمیر دندان با چه درصد فلوراید برای شما نیاز است را دندانپزشک شما مشخص می کند.

برای مراقبت از دندان در کهنسالی سعی کنید حداقل یک بار در روز بین دندان های خود را با استفاده از برس های بین دندانی یا نخ دندان تمیز کنید.

میزان مصرف غذا و نوشیدنی حاوی قند را کاهش دهید. مخصوصاً شیرینی هایی که بیشتر در دهان ماندگار می شوند.

مراجعه به دندانپزشک و بررسی دندان ها هر چند ماه یکبار را فراموش نکنید.

موارد مورد نیاز برای تمیز کردن دندان

شما به مسواک با سر کوچک، بافت نرم و متوسط و خمیردندان حاوی فلوراید نیاز دارید. مسواک های مخصوصی در داروخانه ها موجود است که برای نظافت دندان های مصنوعی یا دندان های افراد کهنسال استفاده میشود. در صورت ابتلا به آرتریت، گرفتن دسته مسواک برای شما مشکل است، اما می توانید از مسواک های برقی استفاده کنید.

مسواک های برقی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند بسیار ایده آل است. دسته ها ضخیم تر و راحت تر در دست گرفته می شوند و سر مسواک به تنهایی تمیز کردن دندان را انجام می دهد.

ثابت شده است که مسواک های مخصوص و منحصر به فرد، پلاک بیشتری را نسبت به مسواک های دستی و ساده از بین می برند. بنابراین توصیه می شود برای سلامتی دندان هایتان هزینه کنید و از بهترین و باکیفیت ترین مسواک استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن پلاک دندان

پلاک های دندان اغلب به رنگ زرد روی دندان قرار دارند. اگر این پلاک ها بیشتر باشند، حتی با لمس زبان نیز مشخص می شوند.

به هر صورت با مسواک زدن مداوم و استفاده از خمیر دندان مناسب می توانید پلاک های دندان را تمیز کنید.

در صورتی که از دندان مصنوعی استفاده می کنید، باید دندان را درآورده و با مسواک آن را کاملا تمیز کنید. البته تمیز کردن دندان های مصنوعی نسبتا ساده تر می باشد.

مراقبت از دندان در کهنسالی- نظافت دندان

علت زخم دهان در افراد مسن

زخم های دهان می توانند به دلیل شکستگی دندان ها، دندان های نامناسب و یا تکه های کوچک غذا ایجاد شوند. پس از برطرف شدن علت، زخم ها باید ظرف 3 هفته بهبود یابند. در صورت مشاهده زخمی که بهبود نمی یابد، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بسیاری از بیماری های جدی مانند سرطان دهان در صورت تشخیص زودهنگام در هنگام معاینه بهتر است هر چه زودتر درمان شوند.

مشاوره دندانپزشکی برای افراد مسن با دکتر لیلا عطایی

اگر از سنین کودکی مراقبت از دهان و دندان را عادت همیشگی خود بدانید، در سنین پیری نیز کمتر با مشکلات دندان مواجه می شوید. یکی از راه های مراقبت از دندان در کهنسالی این است که هر چندماه یکبار برای بررسی دندان هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سالم بودن یا خرابی آن آگاه شوید.

دکتر لیلا عطایی با دانش کامل و تجربه زیاد در دندانپزشکی، تمام ملزومات لازم برای این کار را به صورت حرفه ای برای شما انجام می دهد. شما می توانید تمام خدمات دندانپزشکی از قبیل ارتودنسی، ایمپلنت، بازسازی خط لبخند،  ترمیم دندان و غیره را در محیطی کاملا بهداشتی از ما دریافت کنید.

فهرست