دندان مصنوعی

نحوه مراقبت از دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی یکی از روش هایی است که برای کسانی که دندان های خود را از دست داده اند استفاده می شود. این دندان ها هزینه کمتری دارند و لبخند شما را بهبود می بخشد. بهتر است در نگهداری از دندان های مصنوعی دقت کنید تا بتوانید در مدت طولانی از آن استفاده کنید و باعث ایجاد عفونت لثه نشود. در ادامه این مقاله شما را با استفاده از دندان مصنوعی و نحوه مراقبت از آن آشنا می کنیم.

دلیل مراقبت از دندان مصنوعی

استفاده از دندان مصنوعی کامل یا جزئی، و مراقبت از آن ها برای جلوگیری از بیماری های دهان و عفونت باکتریایی بسیار مهم است. مراقبت از دندان های مصنوعی همانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت و تمیز کردن منظم دارد تا بتوانند دوام بیشتری داشته باشند.

اگر در نظافت دندان مصنوعی سهل انگاری کنید، ممکن است باکتری های روی دندان مصنوعی باقی بمانند و علاوه بر آسیب رساندن به لثه، خود دندان نیز زودتر خراب شود.

دندان مصنوعی - دکتر عطایی

شستن دندان مصنوعی بعد از خوردن غذا

آب را روی دندان مصنوعی خود بریزید تا بقایای غذا و سایر ذرات غذا را از بین ببرید. بهتر است دندان را داخل یک ظرف دیگر قرار دهید و مقداری آب در آن بریزید تا در صورت افتادن دندان مصنوعی نشکند. برای شستن بهتر دندان از مسواک استفاده کنید تا فضای بین دندان ها را دقیق تر تمیز کنید.

هر روز دندان مصنوعی خود را بردارید و به آرامی تمیز کنید. آنها را خیس کنید و با یک برس نرم و پاک کننده دندان مصنوعی غیر ساینده برای از بین بردن مواد غذایی، پلاک و سایر رسوبات مسواک بزنید. اگر از چسب دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، شیارهایی را که روی لثه‌هایتان قرار می‌گیرند تمیز کنید تا چسب‌های باقی‌مانده از بین برود. از پاک کننده های دندان مصنوعی در داخل دهان خود استفاده نکنید.

مطالعه این مقاله نیز مفید خواهد بود: مراقبت از دندان در کهنسالی

تمیز کردن دهان بعد از برداشتن دندان مصنوعی

با وجود داشتن دندان مصنوعی کامل باز هم مهم است تا قبل از قرار دادن آن در دهان خود، حتما لثه ها، زبان و سقف دهان را با یک مسواک نرم هر روز صبح تمیز کنید. در صورتی که این کار را انجام دهید، از تجمع پلاک جلوگیری می کنید و از طرف دیگر، باعث می شود تا گردش خون در دهان بهتر انجام شود.

توجه داشته باشید که دندان هایی که در زیر گیره های فلزی دندان مصنوعی قرار دارند باید به دقت تمیز شود. زیرا تجمع پلاک ها در زیر گیره های فلزی ممکن است خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

پس از برداشتن دندان مصنوعی دهان خود را حتما تمیز کنید. برای تمیز کردن زبان، گونه ها و سقف دهان یا کام از یک مسواک نرم روی دندان ها استفاده کنید. در صورت استفاده، چسب دندان مصنوعی باقی مانده را از لثه خود جدا کنید.

اگر از دندان مصنوعی تکه ای استفاده می کنید حتما قبل از مسواک زدن دندان طبیعی خود آنها را از دهان خارج کنید و درون یک لیوان قرار دهید. بهتر است علاوه بر مسواک زدن گاهی دهان خود را با آب نمک بشویید. این کار به تمیز کردن لثه ها کمک زیادی می کند. درست است که از دندان مصنوعی استفاده می کنید ولی سعی کنید همانند دندان های طبیعی خود از آن ها مراقبت کنید و استفاده از مسواک و نخ دندان را نیز فراموش نکنید.

هنگام خواب دندان مصنوعی را در بیاورید

حتما قبل از خواب دندان های مصنوعی خود را از دهان در آورید و در داخل یک ظرف قرار دهید. لازم است پس از یک روز استفاده از دندان مصنوعی به دندان و دهان خود استراحت دهید. بهترین راه این است که به مدت شش تا هشت ساعت در روز آن را از دهان بیرون بیاورید. اگر دندان مصنوعی شما دارای گیره های فلزی است حتما با دقت آن را با آب گرم بشویید.

دندان مصنوعی - مراقبت از دندان

با دقت از دندان مصنوعی خود مراقبت کنید

با توجه به اینکه دندان مصنوعی گران است، پس باید در نگه داری آن کوشا باشید تا نشکند. هنگام شستن آن بهتر است با استفاده از یک حوله یا داخل ظرف آب تمیز کنید تا ازافتادن آن جلوگیری کنید. برای تمیز شدن بهتر از مسواک و خلال دندان استفاده کنید تا بقایای غذا کامل از بین برود.

ممکن است شوینده های خاصی برای تمیز کردن دندان مصنوعی وجود داشته باشد. اما باید به یاد داشته باشید که با مشورت پزشک این کار را انجام دهید تا مشکلی برای دندان ایجاد نشود. زیرا همه این عوامل می تواند باعث آسیب رساندن به دندان مصنوعی شما شود.

قرار دادن دندان مصنوعی در سرکه

به دلیل خوردن غذاهای متنوع ممکن است مقادیر زیادی از بقایای غذا در بین دندان ها قرار بگیرد. تجمع رسوب بین دندان ها را کالکولوس می نامند که تمیز کردن آن ضروری است. بهتر است دندان مصنوعی خود را در طول شب در یک محلول جرم گیر قرار دهید.

محلول جرم گیر یک محلول پاک کننده قوی مخصوص تمیز کردن دندان های مصنوعی است که در داروخانه ها یافت می شود. این ماده مومجب می شود که مواد تشکیل دهنده رسوب به تدریج تضعیف و از بین برود.

حتما به یاد داشته باشید که بدون مشورت پزشک دندان خود را درون سرکه قرار ندهید. برخی از دندان پزشکان پیشنهاد می کنند که منظم دندان مصنوعی خود را به صورت در طول شب درون سرکه قرار دهید. اگر از محلول 10 درصد سرکه و آب استفاده کنید می توانید تنها به مدت هشت ساعت در آن قرار دهید.

درست قرار دادن دندان مصنوعی داخل دهان

هنگامی که دندان مصنوعی را از دندان پزشک خود تهیه می کنید حتما بررسی کنید و یک بار در دهان خود قرار دهید تا مطمئن شوید که روی دندان ها به خوبی فیت شده باشد. لثه ها و استخوان ها در دهان ما به مرور زمان تغییر شکل می دهد. این امر موجب می شود که دندان مصنوعی به خوبی روی لثه ها قرار نگیرد و در نتیجه موقع صحبت کردن و غذا خوردن دچار مشکل شوید.

علاوه بر این، دندان مصنوعی نامناسب می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند زخم، درد و سوزش شود. هم چنین، می تواند از طریق بلعیدن هوا دچار باد شکم شوید. فیت نبودن دندان مصنوعی گاهی ممکن است نشانه ای از بیماری لثه یا پریودنتال باشد که بررسی آن بسیار مهم است. در صورت بروز هر گونه مشکل، حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید و دندان مصنوعی مناسبی را برای خود تهیه کنید.

داشتن برنامه غذایی مناسب

کسانی که از دندان مصنوعی کامل استفاده می کنند ممکن است در خوردن بعضی از غذاها مشکلاتی داشته باشند. حتی ممکن است در هنگام خوردن و جویدن میوه ها و سبزیجات احساس درد داشته باشند. به همین دلیل، خطر کمبود مواد مغذی بدن بالاست. حتما برای خود یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا کمتر دچار بیماری های دندان شوید. دندان پزشکان معتقدند که رژیم غذایی مناسب می تواند به معنای دهان و دندان سالم تر باشد.

تعمیر دندان مصنوعی

حتما مطمئن شوید که دندان مصنوعی شما به درستی توسط دندان پزشک تنظیم شده است. هرگز خودتان دست بکار نشوید و بخشی از گیره ها یا لوازم جانبی دندان را خم نکنید. این کار می تواند ساختار فلزی دندان مصنوعی را تضعیف کند و حتی به دندان های طبیعی و لثه های شما آسیب برساند.

ارائه خدمات دندان پزشکی در کلینیک دکتر لیلا عطایی

همان طور که در این مقاله در مورد نکات مراقبت از دندان مصنوعی صحبت کردیم، متوجه شدید که باید در نگهداری دندان مصنوعی همانند دندان های طبیعی خود کوشا باشید. بهتر است با دکتر دندانپزشک خود مشورت کنید و از راهنمایی های ایشان استفاده کنید.

خانم دکتر لیلا عطایی، با تجربه و تخصص عالی در زمینه ارتودنسی دندان، ایمپلنت، زیبایی طرح لبخند، جراحی دندان و غیره بهترین خدمات را به شما ارائه می دهد.

فهرست