مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت

مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از انواع جراحی های رایج در دندان پزشکی است، که پشتیبانی قوی را برای جایگزینی دندان ها فراهم می کند. ایمپلنت اجازه می دهد تا ظاهر و عملکرد دندان ها بازسازی شود، اما ممکن است از مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت دندان از جمله تحریک رشد مجدد استخوان در زیر دندان رنج ببرید. با این حال باید تمام عواقب احتمالی را در نظر بگیرید و سعی کنید به حداقل برسانید.

در این مقاله در رابطه با هر نوع عوارض و خطراتی که ممکن است بعد از ایمپلنت دندان با آن مواجه شوید، صحبت خواهیم کرد.

عوامل تاثیرگذار بر ایمپلنت موفقیت آمیز دندان

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند بر فرآیند موفقیت آمیز ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد. بعضی از آن ها عبارتند از:

  • عفونت لثه
  • سیگار کشیدن
  • نداشتن استخوان فک ناکافی
  • شرایط پزشکی
  • عدم نگهداری صحیح از دندان

مقاله ایمپلنت دندان چیست و چه مزایایی دارد؟ به شما در مورد فرآیند ایمپلنت دندان و مزایای آن توضیحات بیشتری ارائه می کند.

مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت - کاشت دندان

مشکلات اولیه ایمپلنت دندان

مشکلات یا عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است مدت کوتاهی پس از عمل یا سال ها بعد رخ دهد. نارسایی اولیه دندان در سه تا چهار ماه اول عمل رخ می دهد. به هر صورت باید هر نوع مشکلی را جدی بگیرید و در پی درمان آن باشید.

به خاطر داشته باشید که بعد از جراحی درجاتی از درد یا ناراحتی را تجربه خواهید کرد که می توانید با داروهای تسکین دهنده آن را کنترل کنید. با این حال، اگر درد بعد از پنج تا هفت روز بهبود نیافت، حتما با جراح خود صحبت کنید. طول دوره درمان ممکن است بین سه تا شش ماه طول بکشد تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

عدم ادغام ایمپلنت دندان در استخوان

پایداری ایمپلنت اولیه، به پایداری ایمپلنت دندان پس از عمل اشاره می کند و از عوامل مهم ادغام ایمپلنت در استخوان است. به همین دلیل ممکن است عدم ثبات اولیه کافی منجر به شکست ایمپلنت در هفته های اولیه شود.

استخوان اطراف ایمپلنت شروع به رشد مجدد می کند و با ایمپلنت دندان ترکیب می شود. این امر از ایمپلنت حمایت کرده و ثبات دوام دار ایمپلنت را فراهم می کند. در نتیجه ادغام کامل با افزایش همجوشی بین استخوان و ایمپلنت تقویت می‌شود و منجر به ثبات دائم می گردد.

هنگامی که ایمپلنت نمی تواند به اندازه کافی در استخوان قرار داده شود تا ثبات اولیه ایمپلنت را فراهم کند، خطر شکست استخوان دندان افزایش می یابد. بدین ترتیب دندان پزشک برای شما آنتی بیوتیک های پیشگیرانه قبل از عمل کاشت تجویز می کند. این امر می تواند خطر شکست ایمپلنت را تا یک سوم کاهش دهد.

ایجاد حفره در فضای دهان

در طی عمل کاشت ایمپلنت دندان در فک، برخی از ساختارهای آناتومیک مجاور گاهی آسیب می بینند. این آسیب ها شامل سوراخ شدن سینوس ماگزیلاری، مرز تحتانی، صفحه زبانی، صفحه لبی و کانال آلوئولار تحتانی یا لثه است. به عنوان مثال، اگر حفره سینوس فک بالا توسط ایمپلنت سوراخ شود، می تواند در آینده منجر به مشکلات سینوسی و عفونت در این ناحیه شود.

بروز هر کدام از این مشکلات بسیار جدی و خطرناک است وباید سریعا تحت درمان قرار بگیرید.

ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت

عفونت یکی از عوارض قابل توجه در فرآیند کاشت دندان است. عفونت می تواند در ناحیه آسیب دیده رخ دهد و به صورت آبسه، چروک، التهاب یا رادیولوسنسی ظاهر شود. علاوه بر این، اگر عفونت شدیدتر شود ممکن است نواحی وسیع‌تری از بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باعث عفونت سیستمیک شود.

تجویز آنتی بیوتیک ها اغلب قبل از عمل کاشت برای جلوگیری از عفونت توسط دندان پزشک داده می شود، اما بعید است که به کاهش خطر عفونت کمک کنند.

مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت - عوارض ایمپلنت دندان

از بین رفتن استخوان دندان

گاهی به دلیل کاشت دندان نواحی اطراف آن آسیب پذیر می شود و ممکن است استخوان های ناحیه ایمپلنت از بین بروند. این امر می تواند ثبات جایگزینی ایمپلنت را کاهش دهد و باید هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام شود.

از دست دادن استخوان بین ایمپلنت و دندان‌های طبیعی نیز می‌تواند منجر به پیدایش فضاهای سیاه بین دندان‌ها شود که از نظر زیبایی خوشایند نیستند و مشکل تمیزی دندان‌ها را نیز افزایش می‌دهند.

شکستگی ایمپلنت دندان

ترک برداشتن یا شکستگی پیچ اباتمنت مجاور ایمپلنت دندان یک عارضه جدی است که به راحتی قابل رفع نیست. گاهی اوقات می توان با برداشتن پیچ و جایگزین ایمپلنت دندان آن را برطرف کرد. اما استخوان باقیمانده ممکن است به اندازه کافی برای نگه داری از ایمپلنت جدید قوی و مستحکم نباشد.

شکستگی اباتمنت را می توان با تعویض آن رفع کرد، اما به عنوان یک عارضه زیبایی شناختی تاثیر قابل توجهی بر جوش خوردن ایمپلنت و استخوان ندارد، بنابراین رسیدگی به آن بسیار راحت تر از شکستن پیچ اباتمنت است.

سایر عوارض و خطرات

برخی از مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت دندان در زیر بیان شده است:

  • آسیب عصبی: این آسیب باعث درد، بی حسی یا پارستزی در بافت های اطراف (مانند دندان ها، لثه ها، لب ها یا چانه) می شود.
  • نکروز بافتی: سلول‌های بافت اطراف ایمپلنت در هر یک مورد از بیست مورد ممکن است از بین بروند.
  • فرورفتگی لثه: گاهی ممکن است لثه کنار ایمپلنت دندان عقب نشینی کند تا اباتمنت فلزی که پروتز را در جای خود نگه می دارد نمایان شود.
  • انحراف: خطر انحراف ممکن است در صورت ترمیم زخم اتفاق بیفتد که نیاز به پیوند استخوان خواهد داشت.
  • خون ریزی بیش از حد

مواردی که نباید ایمپلنت انجام داد

به منظور افزایش مقاومت ایمپلنت دندان، دهان، لثه ها و فک ها باید در وضعیت سالمی باشند. مواردی وجود دارد که ایمپلنت دندان به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا خطر شکست به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود. بعضی از موارد خاص در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • پوسیدگی دندان درمان نشده
  • بیماری پریودنتال فعال
  • دیابت کنترل نشده

کاهش استحکام و ضخامت استخوان فک باعث می‌شود که از ایمپلنت پشتیبانی نکند. به این دلیل که افراد مبتلا به این شرایط خطر عفونت و شکست ایمپلنت را افزایش می دهند و احتمال شکست ایمپلنت دندان بیشتر است.

افراد سیگاری باید قبل از انجام ایمپلنت دندان نسبت به ترک سیگار اقدام کنند. زیرا این کار به طور قابل توجهی شانس ایمپلنت موفقیت آمیز را افزایش می دهد.

مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت - دکتر لیلا عطایی دندانپزشک

ارائه هر گونه خدمات دندان پزشکی با دکتر لیلا عطایی

اگر می خواهید با مشکلات احتمالی بعد از ایمپلنت دندان مواجه نشوید، بهتر است قبل از انجام آن با یک متخصص دندان مشورت کنید و تمام شرایط احتمالی که ممکن است رخ بدهد را بررسی کنید.

خانم دکتر لیلا عطایی از متخصصین با تجربه در زمینه دندان پزشکی هرگونه خدمات ایمپلنت دندان، زیبایی طراحی لبخند، جراحی، ارتودنسی و غیره را برای شما انجام می دهد. شما می توانید از خدمات مشاوره و خدمات مربوط به جراحی دندان در محیطی کاملا بهداشتی و با استفاده از ابزارات استریل شده بهره ببرید.

فهرست