کشیدن دندان

هر چیزی که در مورد کشیدن دندان باید بدانید

کشیدن دندان گاهی در بزرگسالی ضروری است، گرچه قرار است دندان‌های دائمی تا آخر عمر باقی بمانند، دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن آن‌ها داشته باشید. رایج‌ ترین دلیل برای انجام این کار این است که دندان به دلیل آسیب‌دیدگی یا پوسیدگی بسیار زیاد قابل ترمیم نباشد. دلایل دیگری نیز وجود دارند. برای آشنایی با دلایل آن، روش کشیدن دندان و مراقب‌های بعد از آن در ادامه با ما همراه باشید.

چه دلایلی برای کشیدن دندان وجود دارد

همانطور که گفته شد، دلایل متفاوتی می‌تواند این شرایط را به وجود بیاورد. در ادامه چند نمونه از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

دندان‌های اضافی: گاهی دندانپزشکان دندان را می‌کشند تا دهان را برای ارتودنسی آماده کنند. هدف ارتودنسی این است که دندان‌ها به‌درستی تراز شوند. اگر دندان‌های شما برای دهانتان بزرگ باشند نمی‌توان آن‌ها را ارتودنسی کرد. اگر دندان نتواند رویش کند و زیر لثه باقی بمانند نیز نیاز به کشیدن آن است. زیرا در دهان جایی برای آن وجود ندارد.

عفونت: اگر پوسیدگی یا آسیب دندان به پالپ برسد، باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد پالپ شده و منجر به عفونت شوند. پالپ مرکز دندان است و حاوی اعصاب و عروق خونی می‌باشد. اغلب می‌توان با درمان ریشه این مشکل را اصلاح کرد. اما اگر عفونت به حدی شدید باشد که آنتی بیوتیک ها نتوانند آن را درمان کنند، ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت به کشیدن دندان نیاز باشد.

خطر عفونت: این مورد برای زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما به نحوی به خطر بیفتد. برای مثال، اگر شیمی‌درمانی می‌کنید یا در حال پیوند عضو هستید، حتی خطر عفونت در یک دندان خاص ممکن است دلیل کافی برای کشیدن آن باشد.

بیماری پریودنتال (لثه): اگر بیماری پریودنتال داشته باشید ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد. بیماری پریودنتال زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت بافت‌ها و استخوان‌های اطراف دندان باعث لق شدن آن‌ شده باشد.

بیشتر بدانید: چه زمانی برای جراحی دندان عقل مناسب است؟

tooth extraction

هنگام کشیدن دندان باید انتظار چه چیزی را داشت

قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک شما را به صورت موضعی بی‌حس می‌کند تا ناحیه‌ای که دندان برداشته می‌شود بی حس باشد. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده کند. این کار از درد در سراسر بدن شما جلوگیری می‌کند و شما در هنگام انجام این عمل خواب خواهید بود.

دندانپزشک لثه و بافت استخوانی که دندان را پوشانده است میبرد و سپس با استفاده از پنس، دندان را گرفته و به‌ آرامی به جلو و عقب تکان می‌دهد، تا دندان از استخوان فک و رباط‌ هایی که آن را در محل خود نگه‌ داشته اند جدا شود. گاهی اوقات، برخی دندان‌ها به دلیل محکم بودن باید تکه‌ تکه شوند.

پس از کشیده شدن دندان، معمولاً یک لخته خون در شکاف ایجاد می‌شود. دندانپزشک یک پد گاز را در آن شکاف قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که آن را گاز بگیرید تا خونریزی متوقف شود. گاهی دندانپزشک چند بخیه میزند تا لثه را ببندد. این بخیه معمولاً از نوع جذبی است.

گاهی اوقات، لخته خون در شکاف شل شده و استخوان در حفره نمایان می‌شود. این حالت وضعیت دردناکی را برای شما به وجود می‌آورد. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک احتمالاً تا چند روز پانسمان روی شکاف قرار می‌دهد تا زمان ایجاد لخته جدید از شکاف محافظت شود.

قبل از کشیدن دندان چه چیزی باید به دندانپزشک خود بگویید

اگرچه کشیدن دندان معمولاً بسیار بی‌خطر است، اما این روش می‌تواند باکتری‌های مضر را وارد جریان خون کند. بافت لثه نیز در معرض عفونت است. اگر در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید قرار بگیرید، می‌بایست قبل و بعد از کشیدن آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک خود را از سابقه پزشکی‌تان، داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، مطلع سازید.

اگر هر یک از موارد زیر را دارید حتماً به دندان‌پزشک خود بگویید:

  • دریچه قلب آسیب‌ دیده
  • نقص مادرزادی قلب
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • بیماری کبدی (سیروز)
  • مفصل مصنوعی
  • سابقه اندوکاردیت باکتریایی

پس از کشیدن دندان انتظار چه چیزی را باید داشته باشید

after tooth extraction

پس از کشیدن، دندانپزشک شما را به خانه می‌فرستد تا بهبود پیدا کنید. بهبود معمولاً چند روز طول می‌کشد. موارد زیر می‌تواند درد و خطر عفونت را به حداقل برسانند و به بهبود هر چه سریع‌تر شما کمک کنند.

  • طبق تجویز پزشک داروهای مسکن مصرف کنید.
  • پد گازی که دندانپزشک قرار داده است محکم اما ملایم گاز بگیرید تا خونریزی کاهش یابد و لخته در شکاف دندان ایجاد شود. گاز را قبل از آغشته شدن به خون عوض کنید. در غیر این صورت، به مدت سه تا چهار ساعت پس از کشیدن در جای خود بگذارید.
  • بلافاصله بعد از عمل، کیسه یخ به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب‌ دیده بگذارید تا تورم کاهش یابد.
  • حداقل 24 ساعت پس از کشیدن دندان استراحت کنید. فعالیت خود را نیز برای یکی دو روز آینده محدود کنید.
  • از آب کشیدن دهان به مدت 24 ساعت پس از کشیدن دندان اجتناب کنید. این کار باعث جداشدن لخته ایجاد شده در شکاف می‌شود.
  • پس از 24 ساعت، دهان خود را با نصف قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب گرم شستشو دهید.
  • در 24 ساعت با نی چیزی نیاشامید.
  • سیگار نکشید زیرا مانع بهبودی می‌شود.
  • روز پس از کشیدن دندانها غذاهای نرم مانند سوپ، پودینگ یا ماست بخورید. همان‌طور که محل کشیدن دندان بهبود می‌یابد، به‌ تدریج غذای جامد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • روی بالشت صاف دراز نکشید. صاف درازکشیدن ممکن است باعث طولانی شدن خونریزی شود.
  • مسواک زدن دندان‌ها، زبان و نخ دندان را فراموش نکنید. انجام این کار به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.اما از محل دندان کشیده اجتناب کنید.

چه زمانی نیاز است به دندان‌پزشک مراجعه کنید

احساس درد پس از، از بین‌ رفتن بی‌‌ حسی طبیعی است. به مدت 24 ساعت پس از کشیده شدن دندان، انتظار تورم و خونریزی نیز داشته باشید. با این‌ حال، اگر خونریزی یا درد بیش از چهار ساعت پس از کشیدن دندان همچنان شدید باشد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید با دندانپزشک تماس بگیرید:

  • علائم عفونت، از جمله تب و لرز
  • تهوع یا استفراغ
  • قرمزی، تورم یا ترشح بیش از حد در ناحیه آسیب‌دیده
  • سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا حالت تهوع یا استفراغ شدید

دوره درمان اولیه معمولاً حدود یک تا دوهفته طول می‌کشد. بافت جدید استخوان و لثه در این شکاف رشد می‌کند. با این‌ حال، با گذشت زمان، از دست‌ رفتن دندان می‌تواند باعث جابه‌جایی بقیه دندان‌ها شود. این امر بر دهان تأثیر می‌گذارد و جویدن را دشوار می‌کند. به همین دلیل، دندانپزشک ممکن است توصیه کند دندان ازدست‌ رفته را با ایمپلنت، بریج ثابت یا پروتز جایگزین کنید.

اگر در گذشته تجربه کشیدن دندان داشته‌ اید و یا می‌خواهید این کار را انجام دهید نظرات و پیشنهادات خود را دربارهٔ آن با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

فهرست