روت کانال تراپی چگونه انجام می شود

روت کانال تراپی چیست؟

روت کانال تراپی، یک روش درمانی در دندانپزشکی برای از بین بردن عفونت داخل دندان می‌باشد. این روش همچنین می‌تواند از دندان در برابر عفونت‌های آینده محافظت کند. این عمل در پالپ دندان که کانال ریشه است، انجام می‌گیرد. روت کانال یا همان کانال ریشه بخشی از دندان می‌باشد. این قسمت، بخش توخالی دندان است که شامل بافت عصبی، عروق خونی و سایر سلول‌ها میشود که به آن پالپ نیز می‌گویند.

دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج بالای لثه می‌باشد، درحالی‌که ریشه‌ها در زیر آن قرار دارند. ریشه‌ها دندان را به استخوان فک متصل می‌کنند. در داخل تاج و ریشه یا کانال ریشه، پالپ قرار دارد. پالپ دندان را تغذیه کرده و رطوبت مواد اطراف را تأمین می‌کند. اعصاب در پالپ به دمای سرد و گرم حساس است و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. این روش درمانی در دندانپزشکی که معمولاً به‌عنوان “روت کانال” نامیده می‌شود، در واقع درمان ریشه است و به معنی “داخل دندان” می‌باشد. بااین‌حال، اصطلاح “روت کانال” معمولاً برای صحبت در مورد این روش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روت کانال چه مراحلی دارد؟

درمان ریشه در سه مرحله انجام می‌شود و تکمیل آن بین یک تا سه جلسه طول می‌کشد.

  1. تمیزکردن کانال ریشه

ابتدا دندانپزشک هر چیزی که داخل کانال ریشه است را از بین می‌برد. همان‌طور که بیمار تحت بی‌حسی موضعی قرار دارد، دندانپزشک یک سوراخ دسترسی کوچک در سطح دندان ایجاد کرده و بافت بیمار و مرده پالپ را با سوهان‌های بسیار کوچک خارج می‌کند.

 

  1. پرکردن کانال ریشه

در مرحله بعد، ناحیه توخالی را تمیز و ضدعفونی می‌کند. سپس، دندان با یک ماده لاستیکی مانند پر می‌شود و با استفاده از مواد، کانال‌ها را کاملاً می‌بندد. بعد از درمان ریشه، دندان مرده است. بیمار دیگر هیچ دردی در آن دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی برداشته شده و عفونت برطرف شده است.

هزینه روت کانال تراپی

3. افزودن روکش یا پر کردن

دندان اکنون نسبت به قبل شکننده‌تر خواهد شد. دندان فاقد پالپ باید تغذیه خود را از رباطی که دندان را به استخوان متصل می‌کند، دریافت کند. این مقدار کافی است، اما باگذشت زمان، دندان شکننده‌تر می‌شود، بنابراین روکش یا پرکردن در طول زمان از آن محافظت خواهد کرد.

تا زمانی که روکش یا پرشدن کامل نشود، بیمار نباید با دندان غذا را بجوید یا گاز بگیرد. هنگامی که روکش یا پرشدن انجام شد، فرد می‌تواند مانند قبل از دندان استفاده کند. درمان معمولاً فقط در یک نوبت انجام می‌گیرد، اما اگر کانال‌های خمیده، چند کانالی یا عفونت‌های بزرگ در دندان وجود داشته باشد، ممکن است یک یا دو نوبت اضافی طول بکشد.

چه کسی به آن نیاز دارد؟

روت کانال تراپی پالپ عفونی یا آسیب دیده را درمان می‌کند. این روش درمانی به حفظ دندان و جلوگیری از کشیدن آن کمک می‌کند.

اگر پالپ آسیب ببیند یا بیمار شود، نمی‌تواند خود را ترمیم کند و بافت می‌میرد. در صورت وجود حفره عمیق، ترک‌خوردگی دندان یا پرشدن سست، باکتری‌ها می‌توانند وارد پالپ شوند. باکتری‌ها در نهایت پالپ را از بین می‌برند. اگر باکتری‌ها از طریق دهانه ریشه نفوذ کنند، می‌تواند باعث عفونت در استخوان شود. عفونت باعث ضعیف شدن استخوان و تجزیه آن می‌شود. رباط‌های اطراف دندان متورم شده و دندان شل می‌شود.

آسیب پالپ باعث حساسیت دندان به دمای بالا و پایین می‌شود. هنگام جویدن ممکن است درد وجود داشته باشد و برخی از افراد یک درد مداوم و ضربان‌دار دارند. بدون درمان، عفونت گسترش می‌یابد. در نهایت، دندان شل شده و نیاز به کشیدن خواهد داشت.

برخی از بیماران کشیدن را انتخاب می‌کنند، به ویژه اگر درد زیادی داشته باشد یا دندان بازسازی نشود. بااین‌حال، برداشتن دندان ممکن است به این معنی باشد که دندان‌های اطراف شروع به حرکت کرده و کج می‌شوند. این کار جلوهٔ ناخوشایند در دهان ایجاد می‌کند. روت کانال تراپی معمولاً دندان را نجات می‌دهد و درد را از بین می‌برد.

اگر نمی‌توان دندان را نجات داد، بهترین گزینه بعدی ایمپلنت است. با این حال، در صورت امکان، حفظ دندان طبیعی بهتر است، زیرا هیچ چیز به خوبی یک دندان طبیعی عمل نمی‌کند.

روت کانال تراپی چقدر هزینه دارد؟

هزینه درمان دندان در شرایط مختلف متفاوت می‌باشد اما نسبت به درمان‌های دیگر مقرون به صرفه است. برای اطلاع از قیمت روت کانال تراپی با مطب دکتر عطایی تماس حاصل فرمایید.

برای تعیین وقت قبلی میتوانید از طریق دکمه دریافت نوبت اقدام کنید.