روش های زیادی برای درمان دندان های از دست رفته وجود دارد. هرکدام از این روش ها معیابی دارند به طور مثال در پروتز های بریج دندان‌ها تراشیده می‌شوند. برای جلوگیری از این منظور و تراش نخوردن دندان‌ها، روشی به نام ایمپلنت دندان جایگزین آن شد. در این روش هدف آن است که دندان‌ها مانند روش بریج پایه قرار نگیرند و تراش نخورند و نابود نشوند. بیمارانی که دندان‌های آن‌ها از بین رفته است و یا می‌خواهند دندان‌های خود را بکشند؛ برای جایگزین‌کردن این دندان‌ها می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند.

چرا ایمپلنت دندان از سایر روش های درمان بهتر است؟

ایمپلنت‌ها در واقع پیچ‌های فلزی هستند که با انجام جراحی زیر لثه قرار میگیرند. این پیچ‌ها با اینکه از جنس فلز هستند اما با بدن کاملا سازگارند و مشکلی برای شما نخواهند آفرید. زمانی که این پیچ‌ها زیر لثه قرار گرفتند پزشک می‌تواند تاج دندان را بر روی آن‌ها سوار و نصب کنند.

ایمپلنت
 

در واقع ایمپلنت یعنی جایگزین کردن دندان‌هایی که به هر شکلی از دست رفته و نابود شده اند. ایمپلنت کاملا مشابه دندان‌های طبیعی است. به طوری که تفاوت آن‌ها را با دندان واقعی نمی توان تشخصی داد. اگر دندان‌های از دست رفته و یا خراب دارید ایمپلنت بهترین روش جایگزینی و درمان برای شماست. مزیت و نکته مثبت ایمپلنت آن است که ثابت هستند و مانند دندان‌های مصنوعی متحرک و قابل در اوردن نیستند. شما با انجام دادن ایمپلنت هیچ مشکلی برای خوردن غذا ندارید و احساس مصنوعی بودن و یا اذیت شدن نخواهید کرد.

پس به‌طورکلی می‌توان گفت که ایمپلنت یک نوع پروتز میله مانند و کاشتنی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد. جنس ایمپلنت از تیتانیوم است که برای بدن مشکلی به وجود نخواهد آورد. ایمپلنت در زیر لثه قرار میگید و مانند ریشه دندان عمل می‌کند، روکش و یا همان تاج بر روی آن قرار می‌گیرند. ایمپلنت می‌تواند به‌صورت یک‌تکه یا چند تکه باشد.

شاید برای شما مفید باشد: لمینت دندان چیست؟

میزان موفقیت روش ایمپلنت دندان چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت بالغ‌بر 97 در صد است. یعنی 97 درصد از افرادی که از کاشت ایمپلنت استفاده کرده‌اند؛ به طور کامل جواب گرفته اند و فقط چیزی در حدود 3 درصد از افراد از روش ایمپلنت جواب نگرفته‌اند. به این دلیل که پیچ‌ها در استخوان فک به‌درستی جوش نخورده و با فک ادغام نشده‌اند. این افراد باید دوباره عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند.

سن مناسب برای ایمپلنت کردن چقدر است؟

سن مجاز برای انجام ایمپلنت از 18 سالگی به بعد است. به این دلیل که تا قبل از 18 سالگی شکل و اسکلت صورت هنوز کامل نشده است. پس باید تا بعد از 18 سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت کامل شود. اگر قبل از 18 سالگی این کار انجام شود؛ به دلیل رشد فک و تغیر شکل صورت ممکن است که ایمپلنت دندان کوتاه و کوچک‌ تر از سایر دندان‌ها به نظر بیاید. در بعضی از حالت‌ها و مواقع ممکن است به دلیل مقاومت بریج رشد اسکلت آن ناحیه دست خوش تغییر شود و فرم و شکل صورت را به طور کامل به هم بریزد. همه این دلایل باعث می‌شود تا پزشکان از انجام ایمپلنت قبل از 18 سالگی خودداری کنند. اما انجام ایمپلنت بعد از 18 سالگی مانعی ندارد و تا هر سنی می‌تواند ادامه پیدا کند.

ولی اگر همچنان می‌خواهید که قبل از 18 سالگی عمل ایمپلنت را انجام دهید. باید به این نکته توجه داشته باشید که باید پروتز ایمپلنت را بعد از 18 سالگی عوض کنید تا از نظر ظاهر و اندازه با بقیه دندان‌های شما متناسب باشد.

درصورتی‌که قطرها و زوایا و یا حتی طرح‌های ایمپلنت‌ها باهم متفاوت بود و فرق داشت. بهتر است که به‌ وسیله روکش های آنی به یکدیگر متصل شوند و به‌ صورت یکجا و گروهی باهم روکش شوند تا به‌ صورت مجزا و جدا از هم. دلیل این کار هم این است که در جویدن غذا، برای تحمل فشار، دندان‌ها به کمک هم بیایند.

امپلنت

مدت‌زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندانی در فک

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت در فک بالایی 5 ماه و در فک پایینی 3 ماه است.

این زمان ثابت نیست و برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. در بعضی حالات ممکن است این زمان افزایش پیدا کند و به زمان بیشتری برای جوش خوردن ایمپلنت در فک نیاز باشد. برخی از این شرایط که زمان جوش خوردن ایمپلنت در فک را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

  • وجود لیفت سینوس در فک بالا
  • وجود انواع گرافت های استخوانی و یا اسپلیت استخوان
  • اگر تراکم استخوان کم تر از حد مطلوب باشد
  • در همه این موارد فک برای جوش خوردن نیازمند به زمان بیشتری است و ممکن است دو ماه و یا بیشتر به این زمان اضافه شود

انواع ایمپلنت دندانی کدام هستند؟

  • ایمپلنت داخل استخوان

این روش ایمپلنت رایج‌ ترین و معروف ترین نوع ایمپلنت به حساب می آید. در این روش پیچ فلزی از جنس تیتانیوم را در داخل فک و زیر لثه قرار می‌دهند سپس پروتز و یا همان تاج دندان بر روی آن سوار می‌شود.

2- ایمپلنت زایگوماتیک

از این روش زمانی استفاده می‌شود که استخوان فک بالا به طور خیلی زیادی تحلیل رفته باشد. این روش مانند روش ساب پریوستیال سازه به شکل استخوان را وارد فک می‌کنند و در آن جا قرار می‌دهند. سپس روی آن را با استفاده از پروتز های دندانی خواهند پوشاند.

3- ایمپلنت ساب پریوستیال

این روش زمانی انجام می‌شود که فک پایین به طور خیلی زیاد و شدیدی تحلیل رفته باشد. در این روش سازه به شکل استخوان زیر لثه و روی فک پایینی نصب می‌کنند و بعد از آن با استفاده از پروتز های دندانی روی آن را می‌پوشانند. تفاوت این روش با روش ساب پریوستیال در این است که در این روش سازه را بر روی فک پایین قرار می‌دهند اما در روش ساب پریوستیال سازه را در فک بالا قرار می‌دهند. هرچند از این دو روش خیلی استفاده نمی‌شود.

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

طول عمر ایمپلنت چیزی در حدود 20 سال است. اما باید توجه داشته باشید که این مدت ممکن است تغییر کند و برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. شما باید همیشه به نکات بهداشتی و مراقبتی که در اختیار شما گذاشته می‌شود توجه داشته باشید تا هم طول عمر ایمپلنت خود را بالا ببرید و هم اینکه نیاز به درمان مجدد در این زمینه نداشته باشید.

هرچند ایمپلنت طول عمر بالایی دارد اما به علت رعایت‌ نکردن نکات بهداشتی ممکن است دندان دچار پوسیدگی شود و یا حتی به‌ درستی جوش نخورد. پس باید همواره نکات بهداشتی را به‌ درستی رعایت کنید تا دچار این مشکلات نشوید.

علاوه بر تمام مورد گفته شده باید به نکته توجه داشته باشید که میزان طول عمر این ایمپلنت‌ ها به جنس و نوع مواد به کار رفته در آن‌ها هم بستگی دارد و در هر نوع از آن ها متفاوت است. هر چه کیفت متریال به کار رفته ایمپلنت بهتر باش، جنس آن مقاوم تر است و در برابر شکستگی مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهد. پس همواره توجه داشته باشید بهترین نوع و متریال را برای ایمپلنت دندان خود انتخاب کنید و حتماً یک کلینیکی مجهز و پزشک مجرب را برای انجام ایمپلنت خود استفاده کنید.

ایمپلنت

مراحل مراقبت و انجام ایمپلنت دندان:

  1. قبل از ایمپلنت باید دندان‌های پوسیده خود را درست کنید.
  2. برای انجام ایمپلنت شما نیاز به انجام عمل جراحی خواهید داشت. در این جراحی ایمپلنت را در استخوان فک و زیر لثه می‌گذارند. به این عمل جراحی کاشت دندان هم می‌گویند.
  3. بعد از انجام عمل به چند ماه زمان نیاز دارید تا پیچ‌های فلزی ایمپلنت به‌ درستی به استخوان فک شما ترکیب شوند.
  4. بعد از گذشت چند ماه، زمانی که دکتر مطمئن شد که پیچ ایمپلنت کاملا با استخوان فک شما ترکیب شده و در جای درست خود قرار دارد می‌تواند پروتز دندان و یا همان بخش تاج دندان را بر روی آن پیچ‌ها سوار و نصب کند.

توجه داشته باشید که هرچند که دندان‌ پزشک عمومی و یا متخصص مجاز به انجام جراحی برای کاشت ایمپلنت هستند. اما در صورت وجود گرافت های گسترده استخوانی این عمل باید زیر نظر پزشک متخصص و در بیمارستان انجام گیرد. جراحی سینوس لیفت باز می‌تواند در بیمارستان، مطب و یا کلینیک‌ها توسط جراح متخصص انجام پذیرد.

امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و ما توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه انجام ایمپلنت دندان، در اختیار شما گذاشته باشیم.

اگر نظر و پیشنهادی در زمینه ایمپلنت دندان دارید با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از تجربیات شما در این زمینه نهایت استفاده را ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید